Adventkalender, Recensie, Roman

Het meisje in de brief – Emily Gunnis

De afgelopen weken waren hectisch. Ons kantoor vulde zich in een mum van tijd met boeken. Niet zo gek natuurlijk aangezien we schrijven voor onze boekenblog en werken als correctoren. Superleuk, maar al dat werk zorgde er wel voor dat er minder tijd ging naar het lezen van boeken. Die stapel bleef groeien en mijn onrust ook. Want lezen moet een onderdeel van mijn dagelijkse routine zijn. Toen ik die routine weer een beetje terugbracht begon ik in Het meisje in de brief van Emily Gunnis. De achterflap van het boek trok direct mijn aandacht, het had voor mijn gevoel iets weg van de podcast BOB, die ik laatst heb geluisterd. Ook dat gaat onder andere over een klooster waar meisjes hun tienerzwangerschappen verbergen en moeten bevallen (en waarvan ze niet weten wat er met de kindjes gebeurd). Goed, om een lang verhaal kort te maken, ik was geïntrigeerd en vandaag lees je mijn recensie.

1956. Tienermeisje Ivy Jenkins raakt zwanger. Een grotere schande bestaat er niet, en ze wordt naar St. Margaret’s gestuurd, een kil, door nonnen geleid tehuis voor ongetrouwde moeders. Haar baby wordt tegen haar wil ter adoptie aangeboden. Ivy zelf zal St. Margaret’s nooit meer verlaten.

Heden. De jonge journaliste Samantha Harper krijgt een oude brief in handen waarin een meisje smeekt om gered te worden uit St. Margaret’s, voor het te laat is. Het tragische verhaal laat Sam maar niet los. Wanneer ze wat dieper gaat graven, stuit ze op een reeks onverklaarbare overlijdensgevallen, die allemaal iets met St. Margaret’s te maken lijken te hebben. Aangezien het oude pand op het punt staat te worden afgebroken, wordt het voor Sam een race tegen de klok om een zestig jaar oud geheim te ontrafelen voordat de waarheid voorgoed verloren gaat…

Met de roman Het meisje in de brief maakt Emily Gunnis haar debuut. Het boek werd voor de verschijning al omschreven als ‘de meest aangrijpende en hartverscheurende pageturner van het jaar’. Voordat Emily Gunnis zich richtte op het schrijven werkte ze mee aan diverse televisieseries.

‘Het boek las als een trein!’

De auteur mag trots zijn met zo’n debuutroman. Wat een verhaal! Ik vloog door de bladzijdes heen. Het kostte Gunnis geen enkele moeite om me als lezer te binden aan haar personages en hun dilemma’s. De personages zijn goed uitgewerkt en de banden die onderling spelen zijn prachtige verweven in het boek. Een verhaal vol onverwachte wendingen. Wie ons wat langer volgt, weet dat ik gek ben op een onverwachte plottwist. Dat is wat mij betreft wat het verschil maakt tussen goede boeken en minder goede boeken. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het een geweldig mooi verhaal vind en dat ik benieuwd ben naar meer werk van Emily Gunnis. Het boek krijgt van mij vier sterren.

Het meisje in de brief – Emily Gunnis
Uitgever: HarperCollins