Adventkalender, Recensie, Thriller

Lou’s adventskalender: Valse hoop – Clare Mackintosh

Als je mijn boekenkast doorspit en selecteert op genres denk ik dat er een flinke stapel thrillers tevoorschijn komt. Want hoewel ik veel verschillende genres lees, zijn thrillers toch wel favoriet. De spanning en een onverwachte plottwist maken het genre zo leuk. Dat is ook meteen wat de goede van de minder goede thrillers onderscheidt, de onverwachte wendingen. Als ik al halverwege het boek weet hoe het gaat aflopen, haalt dat het leesplezier een beetje weg. Toen we de vraag kregen of we Valse hoop van Clare Mackintosh wilden recenseren kun je je voorstellen dat we daar niet lang over na moesten denken. Vandaag lees je de recensie van Valse hoop.

Een jaar geleden beëindigde Anna’s moeder haar leven op exact dezelfde wijze als haar vader een paar maanden eerder. Sindsdien probeert Anna wanhopig zichzelf op de been te houden. Een kaart op de sterfdag van haar moeder zet een reeks gebeurtenissen in gang die Anna doet vermoeden dat er meer achter de dood van haar moeder zit dan waar de politie vanuit ging.

Graven in het verleden blijkt gevaarlijk te zijn, soms is het beter alles te laten rusten. Maar dat is nu te laat…
Moord. Zelfmoord. Of zit het toch anders?

Clare Mackintosh studeerde Frans en management aan de Royal Holloway University in Surrey. Daarna werkte ze in het kader van haar studie een jaar in Parijs als tweetalig secretaresse. Na het zien van een promotiefilm over het werken bij de politie ging ze na haar afstuderen bij de politie. Daar werkte ze twaalf jaar alvorens in 2011 fulltime schrijfster te worden.

‘Een boek vol bloedstollende plottwists!’

Valse hoop is het eerste boek dat ik van de auteur lees maar Mackintosh zorgt ervoor dat ik meer van haar werk wil lezen. Ik vertelde je eerder over het verschil tussen een goede en een minder goede thriller. Als het gaat om plottwists weet de auteur hier perfect op in te spelen. Ze schrijft plottwists waar je u tegen zegt! De auteur gebruikt personages waarmee je je gemakkelijk kunt identificeren. Ze hebben alledaagse en minder alledaags problemen die je laten nadenken over wat jij zou doen op zulke momenten. Elk personage is volledige beschreven met bijna voelbare emoties, de ene sympathieker dan de ander. Kort samengevat is Valse hoop een geweldige psychologische thriller met perfect getimede plottwists. Het boek krijgt van mij dan ook vijf sterren!

Valse hoop – Clare Mackintosh
Uitgever: De Fontein