Kobo Aura Edition 2
Persoonlijk, Recensie

Is een e-reader iets voor mij?

Een aantal maanden geleden ging ik dan eindelijk overstag. Na jaren twijfelen besloot ik een e-reader te kopen. Ik ging samen met mijn vriend een paar dagen naar Ibiza en wilde een hoop boeken meenemen. Maar omdat ik alleen handbagage mee zou nemen, had ik weinig ruimte. Een e-reader was de uitkomst. Sinds die tijd heb ik hem uitvoerig kunnen testen en weet ik twee maanden later eindelijk of een e-reader echt aan dit boekenmeisje is besteed.

Ik zal niet liegen, al een aantal jaren dacht ik na over het kopen van een e-reader. Niet alleen omdat je makkelijk veel boeken mee kunt nemen maar omdat e-books vaak ook goedkoper zijn in aanschaf. Ongeduldig als ik ben zocht ik alles uit en kwam tot de conclusie dat wanneer ik ooit een e-reader zou kopen, het een Kobo zou worden. Daar hoorde ik de meest positieve verhalen over. Toch duurde het ruim twee jaar voor ik hem eindelijk zou kopen.

Een e-reader verpestte wat mij betreft het romantische gevoel dat een boek je gaf.

Ik ben een echt boekenmeisje en jarenlang moest ik niks hebben van e-readers. E-books lezen voelde voor mij als ‘nep lezen’. Een e-reader verpestte wat mij betreft het romantische gevoel dat een boek je gaf. Een prachtige omslag, een heerlijke boekengeur (ik vind boeken lekker ruiken, call me crazy) en een meeslepend verhaal. Bovendien was het mijn manier op eindelijk even offline te zijn, niet met beeldschermen bezig te zijn. Het romantische beeld van een boek lezen op de bank met een dekentje en een kop thee, terwijl de regen zachtjes tegen de ramen tikt. Dat kan toch niet met een e-reader?

‘Ik ben verkocht!’

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, ik ben verkocht! Ik ben begonnen met het gebruiken van mijn e-reader toen wij in mei een aantal dagen naar Ibiza gingen. Sindsdien heb ik zes e-books gelezen. De Kobo Aura Edition 2 is een lichtgewicht e-reader en heeft een scherm dat je naar gewenste helderheid kunt instellen. De lettergrootte kun je aanpassen en je kunt direct e-books kopen vanaf je e-reader. Hoe tof is dat?! Ik weet wat je denkt, dit voelt als een verkooppraatje of zelfs een advertentie. Dat is het absoluut niet (was het maar zo’n feest, haha)! Hoewel fysieke exemplaren altijd mijn voorkeur zullen blijven houden, wissel ik deze graag af met een e-book. De e-reader ligt gemakkelijk in de hand en is niet te groot. Je kunt hem instellen naar eigen wensen. Het is een lichtgewicht wat erg fijn is tijdens het lezen in bed. Als ik een nadeel zou moeten noemen, dan is het dat ik een kleurenscherm mis. Wat eigenlijk puur is voor de omslag van het boek.

Een fysiek boek zal altijd mijn voorkeur hebben maar een e-reader is wat mij betreft een must wanneer je veel leest. Zeker wanneer je op vakantie bent!

Heb jij een e-reader of zou je er eentje kopen?