13 minuten – Sarah Pinborough

Een tijdje terug liep ik in Donner Boekhandel en zag ik het boek 13 minuten voor het eerst liggen. Veel verder dan de cover bekijken kwam ik niet (want: zooooveel boeken!) maar toen ik het boek een week later in onze plaatselijke boekhandel zag liggen bekeek ik de flaptekst en rekende ik ‘m direct af. Soms ben ik zó geïnteresseerd na het lezen van een flaptekst dat ik het boek gewoon absoluut niet kan laten liggen!

Het levenloze lichaam van Natasha wordt ’s ochtends vroeg gevonden in de rivier. Na 13 minuten begint haar hart weer te kloppen, maar ze kan zich niet meer herinneren hoe ze in het ijskoude water is beland.
Haar beste vriendinnen Hayley en Jenny lijken iets te verbergen. Terwijl de politie onderzoek doet, Natasha met haar psychiater praat en Hayley en Jenny hun geheim angstvallig proberen te bewaren, wordt stukje bij beetje duidelijk wat er die nacht gebeurd is.

Nadat Natascha is ontslagen uit het ziekenhuis begint het ‘gewone leven’ weer. Ze gaat weer naar school waar de voorbereidingen voor een toneelstuk in volle gang zijn. Al snel merkt ze dat het contact met haar beste vriendinnen niet meer is wat het ooit was. Iedereen vindt het maar moeilijk om over de situatie te praten en ‘de dood’ zijn woorden die bijna niemand durft uit te spreken, na alles wat Natascha is overkomen. Nog altijd is Natascha haar geheugen kwijt en blijft het één groot raadsel wat er op die avond is gebeurd. Beetje bij beetje begint het steeds duidelijker te worden en komt ze samen met haar vroegere vriendin Rebecca achter wat onduidelijke puzzelstukjes. En dan lijkt alles op zijn plaats te vallen… Of toch niet?

‘Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden.

Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Toch?’

Dit boek was één grote mindf*ck (excuse my french) voor mij. Terwijl ik tijdens het eerste deel van het boek moeite had om er doorheen te komen doordat het erg langdradig en ‘saai’ was, kwamen er ineens plottwists om de hoek kijken die ik echt totáál niet zag aankomen. Wat zeg ik, eigenlijk viel ik van de ene verbazing in de andere en op een gegeven moment had ik zóveel vragen in mijn hoofd. 13 minuten zorgde voor de nodige spanning en wekte mijn nieuwsgierigheid continu waardoor ik het boek uiteindelijk niet meer wilde wegleggen.

De schrijfstijl van Sarah in deze YA thriller is meeslepend. Je wordt meegenomen in verschillende personages, dagboeken van Tascha, verschillende sms berichten en gesprekken die zich bevinden tussen de psychiater en Tascha/Becky. Persoonlijk vind ik dat fijn weglezen en het voegt zeker wat extra toe aan het verhaal.

Van mij krijgt 13 minuten 4 sterren, omdat het boek mij niet direct overtuigde. Jammer, want anders had het zeker 5 sterren gekregen! Ik vind het boek dan ook echt een aanrader voor de YA fans onder ons!

13 minuten – Sarah Pinborough
Uitgever: Best of YA | Van Goor Unieboek | Het Spectrum