Als ik blijf

Als ik blijf – Gayle Forman

Het is misschien wel een jaar of twee geleden dat ik dit boek las. Omdat ik geloof dat ik alleen een goede recensie kan schrijven als het boek nog vers in mijn geheugen zit, besloot ik ‘Als ik blijf’ opnieuw te lezen. Om er vervolgens een artikel over te kunnen schrijven. Is mijn mening over het boek in twee jaar tijd veranderd?

Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek: ze wil graag naar het conservatorium en haar vriend Adam speelt in een populaire rockband. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Maar wanneer Mia met haar ouders en broertje een dagje uitgaat, gebeurt er iets waardoor haar leven in één klap verandert…

Mia is dol op muziek en woont in een klein dorpje dat geteisterd wordt door sneeuwval. Het hele leven ligt daardoor stil. Scholen zijn dicht en mensen kunnen niet naar hun werk. Samen met haar broertje en haar ouders gaat Mia er een dag op uit. Een dag die fataal afloopt omdat ze een ernstig auto ongeluk krijgen. Mia is in shock. Ze is niet dood? Waar zijn haar ouders? Haar broertje? Dan ziet ze haar eigen lichaam een ambulance in verdwijnen en besluit het te volgen. Wat volgt is een schakeling tussen heden en verleden, hoe loopt het af?

‘Het is leven is zo kwetsbaar en fragiel’

Met ‘Als ik blijf’ heeft Gayle Forman een pracht van een verhaal geschreven over verlies maar bovenal ook liefde. Het laat zien hoe moeilijk een beslissing nemen kan zijn in de naam van liefde, wanneer het leven letterlijk in je handen ligt. Gayle Forman heeft in het verhaal een perfecte afwisseling gemaakt tussen het heden en het verleden. Dit doet je beseffen dat het leven kwetsbaar en fragiel is, dat een ongeluk in een klein maar fataal hoekje kan schuilen. Ik heb zeker een traantje gelaten tijdens het lezen. Een emotioneel maar prachtig boek!

ALs ik blijf – Gayle Forman
Uitgever: Moon