Bloed en Beenderen
Fantasy, Recensie

Bloed en Beenderen – Tomi Adeyemi

Als je ons al wat langer volgt, dan ben je er inmiddels misschien wel achter dat fantasy niet per se een van mijn favoriete genres is. Ik lees ontzettend weinig fantasy. Of beter gezegd lees ik niets van fantasy. Natuurlijk heb ik als kind (en nog) de hele Harry Potter serie gelezen. Maar wie niet? Dat hoort stiekem wel een beetje bij je opvoeding toch? Goed, normaal gezien geen fantasy voor mij. Toch lees je vandaag mijn recensie van het debuut van Tomi Adeyemi, Bloed en Beenderen.

Ooit leefden er in Orïsha mensen met magische krachten. Tot een wrede koning besloot de maji, een minderheid met donkere huid en zilverwitte haren, te vervolgen. Zélie kan zich de nacht dat ze toe moest kijken hoe de handlangers van de koning haar moeder ophingen nog levendig herinneren. Sindsdien is magie een doodzonde en een donkere huid iets om op neer te kijken.

Tien jaar later krijgt Zélie de kans om de magie terug te brengen naar Orïsha. Met de hulp van een prinses op de vlucht, moet ze uit handen zien te blijven van Inan, de kroonprins, die vastbesloten is de magie nu voorgoed uit te bannen.

Gevaar ligt overal op de loer in Orïsha, maar het grootste gevaar schuilt misschien nog wel in haar groeiende gevoelens voor de vijand…

Voor ik het boek kocht, volgde ik de auteur al een lange tijd op Instagram. Ik vond haar zo’n leuke persoonlijkheid dat ik besloot haar boek te kopen. En wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan!

‘Het boek is niet alleen spannend, het het kaart ook zeer rake thema’s aan!’

Niet alleen is Bloed en Beenderen een spannend boek, het kaart ook zeer rake thema’s aan. Thema’s die niet alleen in de fantasiewereld van Orïsha bestaan, maar ook in het dagelijkse leven helaas nog steeds een rol spelen. Adeyemi weet sterke personages neer te zetten die elk hun eigen kijk hebben op de spelende situaties. Het verhaal wordt dan ook vanuit drie verschillende perspectieven bekeken. Zélie is duidelijk de hoofdpersoon in het verhaal. Daarnaast nemen we een kijkje in de gedachten en gevoelens van Amari en Inan. Zélie is een sterke persoonlijkheid wat veel lezers aanspreekt. Of zij herkennen zichzelf in Zélie, of zij willen graag net zo’n sterk persoon zijn als Zélie is. De auteur weet zo’n levensecht beeld te schetsen van de wereld waarin zij leven dat het bijna lijkt of je er zelf in rondloopt. Bloed en Beenderen heeft mijn enthousiasme voor fantasy zeker aangewakkerd en ik kijk met smart uit naar het volgende deel in The Orïsha Legacy. Het is misschien geen verrassing, maar dit boek verdient vijf sterren!

Bloed en Beenderen – Tomi Adeyemi
Uitgever: Harper Collins