Boek voor mijn dochters – Rowan Coleman

‘Boek voor mijn dochters’ is echt een plaatje in de boekenkast. Om te bepalen of de inhoud ook zo mooi is als de cover, leende ik dit boek bij de bieb. Want het stond al een poosje hoog in mijn ‘To Be Read’ lijst!

De naam van je eerste kind. Het gezicht van je geliefde. Je eigen leeftijd. Je adres… Stel dat je herinnering aan al deze doodgewone dagelijkse dingen ineens zou beginnen te vervagen? Hoe ga je dan door het leven? Kun je je kinderen nog grootbrengen? Opnieuw verliefd worden?
Als Claire, moeder van twee dochters, een van drie en een van twintig, haar herinneringenboek begint te schrijven, weet ze al dat dit boek vol aantekeningen, fragmenten en anekdotes over niet al te lange tijd het enige zal zijn dat haar dochters en haar echtgenoot nog van haar hebben. Maar hoe vindt ze de kracht om het verleden te koesteren en vast te houden nu de toekomst als los zand door haar vingers glipt?

Wanneer Claire haar leven eindelijk op de rit lijkt te hebben met twee prachtige dochters en de liefde van haar leven, slaat slecht nieuws in als een bom: Alzheimer op jonge leeftijd. Al snel blijkt dat het om een zeer agressieve vorm gaat. Familie en vrienden zien Claire in rap tempo veranderen: haar karakter, gedrag en emoties veranderen met de dag en dus oppert haar liefde Greg een herinneringenboek te maken. Hierin schrijven zowel Claire als haar moeder, Greg en haar dochters herinneringen in die voor altijd zullen blijven bestaan.

Het boek wordt vanuit verschillende personages verteld. Naast Claire lezen we ook de verhalen van Greg, haar moeder en haar oudste dochter Caitlin. De verhaallijnen zijn goed op elkaar afgestemd maar krijgen soms onverwachte wendingen en zijn op het einde sterk in elkaar verweven, waardoor je een prachtig einde krijgt.

Ik vond het intrigerend hoe Coleman via de verschillende personages alle kanten van Alzheimer – en het effect daarvan op familie en vrienden – wist toe te lichten. Vaak heb ik moeten glimlachen, want ondanks dat het een trieste situatie is heeft Coleman er een fantastisch verhaal van gemaakt. Het is geschreven met een gezonde portie humor, waardoor je ‘makkelijk’ door het verhaal heen komt en toch ook met je neus op de feiten wordt gedrukt.

‘Boek voor mijn dochters’ is een echte aanrader voor iedereen die zich helemaal kan verliezen in een prachtige roman!

Boek voor mijn dochters – Rowan Coleman
Next Post