Kobo Aura Edition 2
Recensie

Dagboek van een getuige – Astrid Holleeder

In haar boek Judas, vertelt Astrid Holleeder hoe ze samen met haar zus tegen haar broer Willem Holleeder getuigde. Het boek las als een trein en ik was dan ook zeer enthousiast (rare woordkeuze) over Judas. Na het succes van dit boek kwam er in het najaar van 2017 een vervolg: Dagboek van een getuige. Benieuwd of ik hier net zo over te spreken ben? Vandaag lees je mijn recensie.

Waar Judas het verhaal is over de beslissing om te getuigen tegen haar broer Willem Holleeder, gaat Dagboek van een getuige over de consequenties van die ingrijpende beslissing. Wat zijn de gevolgen geweest voor het leven van de familie Holleeder: voor moeder Stien, zus Sonja, de kinderen en hun partners, de kleinkinderen, en vooral: voor Astrid zelf?

Dagboek van een getuige geeft een kijk in het leven van iemand die noodgedwongen moet onderduiken en voor wie niets ‘normaal’ is. Van boodschappen doen tot een dagje naar het strand met de kinderen: niets is zonder risico. Of daar ooit verandering in komt, zal de toekomst leren.

Dagboek van een getuige is een onthullend boek over hoe justitie met ‘gewone’ getuigen omgaat, en is het ontroerende relaas van een vrouw die afscheid heeft moeten nemen van een werkzaam leven, van een moeder die probeert het goede te doen voor haar kinderen en kleinkinderen, van een zuster en vriendin die haar omgeving altijd op sleeptouw neemt, én van een getuige in de zaak tegen haar broer: Astrid Holleeder.

‘Je kunt je niet voorstellen om zo te moeten leven!’

Het is bizar om te lezen hoe Astrid dit hele proces heeft ervaren en daar waarschijnlijk nu nog elke dag last van heeft. Elke dag bang zijn om vermoord te worden omdat je getuige bent in een zaak tegen je broer. Dagboek van een getuige werpt een blik op een wereld die voor de meeste mensen (gelukkig) een ver van hun bed show is. Het is de bizarre werkelijkheid waar Astrid in leeft samen met haar familie. Het boek is prettig geschreven maar trok me minder dan haar eerdere boek Judas. Dat is waarschijnlijk omdat Dagboek van een getuige meer voelde als een opsomming van feiten. Bizarre feiten, dat wel. Het boek krijgt van mij één ster.

Rating: ★☆☆☆☆

Uitgever: Lebowksi