de horlogemaker van londen

De horlogemaker van Londen – Natasha Pulley

Ik ben absoluut bekend met het Engelse spreekwoord ‘don’t judge a book by it’s cover’, maar kom op! Heb je deze cover gezien? Super tof toch? Voor deze ene keer maakte ik me er schuldig aan. Ik kocht dit boek puur omdat ik de cover geweldig vond. Of het verhaal me aansprak? Het leek me wel oké. Eerlijk gezegd zou het niet de eerste keer zijn dat een verhaal me ‘wel oké’ leek, om me vervolgens van mijn sokken te blazen. Laat me je vandaag meenemen in mijn recensie van De horlogemaker van Londen.

Thaniel Steepleton werkt als telegrafist bij Binnenlandse Zaken in Londen. Wanneer Thaniel thuiskomt van zijn werk vindt hij een gouden zakhorloge op zijn kussen. Dit horloge redt een paar maanden later op wonderlijke wijze zijn leven. Gefascineerd door het zakhorloge gaat Thaniel op zoek naar de maker ervan. Dit blijkt Keita Mori te zijn, een eigenzinnige Japanse immigrant. Hij laat Thaniel kennismaken met een fantastische wereld van uurwerken, muziek en mysterie. Het lijkt allemaal onschuldig, maar een reeks van onverklaarbare gebeurtenissen doet Thaniel vermoeden dat er meer is dan hij op het eerste oog kan bevatten. Wanneer Grace Carrow in hun leven komt, raakt alles in een stroomversnelling. Thaniel wordt heen en weer geslingerd tussen zijn liefde voor de één en zijn loyaliteit aan de ander.

Natasha Pulley studeerde Engelse taal- en letterkunde in Oxford. Ze werkte korte tijd als assistent bij de studies astronomie en wiskunde aan de universiteit van Cambridge.

Nog even over die cover…

Ik moet toch nog even kort terugkomen op die cover. Wat een plaatje! Een mooi gouden zakhorloge siert de voorkant met veel goud en andere details die in het boek terug zullen komen. Persoonlijk vind ik het altijd erg leuk als een cover echt een duidelijke weerspiegeling is van de inhoud van het verhaal. Misschien is het je in eerste instantie niet duidelijk maar wanneer je het boek uit hebt en nogmaals de cover bekijkt denk je: aha, dus daarom staan die details erop! Zo leuk vind ik dat!

‘Victoriaans Londen is prachtig beschreven.’

Nu over naar de recensie qua inhoud. Niet geheel onbelangrijk lijkt me. Een boek als dit heb ik nog nooit eerder gelezen. Het verhaal speelt zich af in het Victoriaans Londen en deze tijd is in het verhaal prachtig weergegeven. Hoewel deze tijd me vaak niet trekt in boeken, bouw je gemakkelijk een band op met Thaniel. Je volgt hem op de voet. Pulley weet een overtuigend en krachtig beeld te scheppen van Londen in die tijd, zet sterke personages neer en bouwt een prachtig verhaal! Toch behoort het boek niet tot een van mijn favorieten. Waarschijnlijk omdat de tijd waarin het zich afspeelt, niet bij mij past als lezer. Hoeveel sterren ik het boek geef? Drie sterren!

De horlogemaker van Londen – Natascha Pulley
Uitgever: de Fontein