De uitverkorene

De uitverkorene – Igor Znidarsic

Hij is geradicaliseerd en kent geen genade. De uitverkorene van Igor Znidarsic neemt je mee in de wereld van Hendrik Wortelboer. Hij komt uit een sterk religieus milieu. Tot hij ernstig ziek wordt. Tegen alle verwachtingen in wordt hij weer beter. Hendrik gelooft dat dit komt door een hogere macht. Maar is dat wel zo? Vandaag mijn recensie van De uitverkorene.

De dochter van een rijke zakenman verdwijnt spoorloos. Haar ontvoerder eist een financiële genoegdoening voor een aantal ontslagen medewerkers. Hij krijgt zijn zin, maar toch wordt de dochter dood aangetroffen in de bosjes bij Arnhem. Ondanks grondig speurwerk van rechercheduo Bianca van Dijk en Joris Vischjager van politie Oost-Nederland blijft de identiteit van de dader een mysterie.

Niet lang daarna wordt in een flat het verminkte lichaam van een man gevonden en doet een hotelmedewerker een gruwelijke ontdekking in een hotelkamer. Aan de hand van gevonden sporen vermoeden Bianca en Joris dat het hier om één en dezelfde dader gaat, met een nogal bizar motief. Stukje bij beetje ontdekken ze de tragische waarheid en beseffen ze dat de drie moorden nog maar het begin zijn.

Terwijl Bianca worstelt met haar verleden en haar huwelijk, bijt ze zich in de zaak vast; vastbesloten om nog meer slachtoffers te voorkomen.

‘Een indrukwekkende thriller die je laat zien dat radicalisering in een klein hoekje zit!’

Het was voor het eerst dat ik een boek las van Igor Znidarsic maar wat heeft de auteur me verrast! De uitverkorene is een indrukwekkende thriller die laat zien wat een streng geloof met je kan doen. Een geloof dat hem tot vreselijke dingen aanzet en hem steeds meer laat geloven in ‘de tekenen’ die hij ziet. Znidarsic neemt je mee in de gedachtegang van een uitermate verward persoon en doet je beseffen dat radicalisering in een klein hoekje zit. Er is geen enkel moment dat de auteur je aandacht verliest. De uitverkorene sleurt je mee in de wereld van een psychopaat en laat je pas aan het einde van het verhaal weer los. Het boek verdient wat mij betreft vijf sterren!

De uitverkorene – Igor Znidarsic
Uitgever: Karakter Uitgevers