De visser – John Langan

Zoals ik je eerder heb verteld ben ik een groot fan van thrillers. Het spannende en overwachte aspect ervan spreekt me aan. Natuurlijk lees ik ook de nodige chicklits. Maar waar je bij dat genre vaak al ver van te voren weet wat er gaat gebeuren, is dat bij thrillers in veel gevallen één groot raadsel. Je denkt het te weten maar dan.. Juist dat vind ik zo tof! Vandaag een recensie over De Visser, geschreven door John Langan.

Hoewel mijn TBR stapel torenhoog was, koos ik direct De Visser eruit. De afbeelding van de woeste zee, donkere en mysterieuze kleuren en een vissersbootje die de golven te lijf ging. Ja, die kaft zorgde er samen met de achterflap voor dat mijn nieuwsgierigheid gewekt was!

In de bossen rondom Woodstock, upstate New York, ligt Dutchman’s Creek, met steile oevers en snelstromend water: een prachtige plek om te vissen, maar ook een mysterieus oord waarover de meest fantastische verhalen de ronde doen. Verhalen die dreiging, maar ook beloftes lijken in te houden. Abe en Dan, twee weduwnaars die steun bij elkaar hebben gevonden en een liefde voor vissen delen, doen ze aanvankelijk af als visserspraat, maar de duistere legende laat hen niet meer los. Zou hier de remedie voor hun verlies te vinden zijn? Al snel besluiten ze het mysterieuze verhaal over duistere pacten en vergeten geheimen rondom de mysterieuze figuur Der Fisher zelf te gaan onderzoeken. De twee mannen worden geconfronteerd met alles wat ze hebben verloren, en de mogelijkheid om het terug te winnen. Maar tegen welke prijs?

De stijl waarin John Langan schrijft, trok me niet direct aan. Het verhaal liet zich moeizaam lezen, was bij vlagen onsamenhangend en voelde zwaar aan. Dit haalt wat mij betreft direct het tempo uit een verhaal en zorgt ervoor dat ik met moeite mijn aandacht erbij kan houden. Daarnaast was de focus van het verhaal zó sterk op vissen gericht, dat het voor iemand die hier geen binding mee heeft wat saai kan worden. Je kunt dat natuurlijk verwachten met een dergelijke titel, maar toch hoopte ik op wat meer nuance.

Is er dan niets positiefs aan dit boek? Natuurlijk wel! De gedetailleerde beschrijvingen die Langan gebruikt vind ik heerlijk! Hoewel ik me kan voorstellen dat sommige mensen dit ervaren als langdradig, is het prachtig om met deze details een helder beeld over personages te kunnen schetsen. Daarnaast kunnen mensen zich een voorstelling maken van de persoonlijke tragedies van Abe en Dan, wat het verhaal boeiend maakt. Het einde van het verhaal is wat mij betreft vaag, iets wat ik vreselijk vind. Het verhaal blijkt achteraf toch niet bij mij te passen als lezer. Het boek verdient wat mij betreft twee sterren.

De visser – John Langan
Uitgever: Karakter Uitgevers BV