De waarheid over de zaak Harry Quebert – Joël Dicker

Toen ik voor de zoveelste keer die maand mijn rondje in de plaatselijke boekhandel deed, raadde de eigenaar mij een boek aan dat ik echt moest lezen. Hoewel ik in eerste instantie twijfelde of het wel iets voor mij zou zijn, besloot ik het advies van de man aan te nemen. Ik nam het boek mee en begon te lezen. Vandaag lees je of ik er net zo enthousiast over ben als de eigenaar van de boekhandel.

New York, 2008. De jonge auteur Marcus Goldman lijdt aan een writer’s block, en dat terwijl de deadline van zijn uitgever nadert. Dan wordt in de tuin van zijn mentor, sterauteur Harry Quebert, het lichaam gevonden van Nola Kellergan, die ruim dertig jaar eerder op vijftienjarige leeftijd spoorloos is verdwenen. Op Nola’s lichaam ligt het manuscript van de roman die Quebert zijn doorbraak naar het grote publiek heeft bezorgd. Harry Quebert is onmiddellijk hoofdverdachte en zijn beroemde roman komt in opspraak. Overtuigd van de onschuld van zijn grote voorbeeld vertrekt Marcus naar Harry’s huis in New Hampshire om de werkelijke toedracht rond de dood van Nola te achterhalen. Maar de waarheid blijkt veel gecompliceerder dan hij dacht.

Het boek wisselt tussen Marcus en de tijd waarin Harry jong was en Nola verdween. Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, dit vergt wat extra aandacht. Een leuk extraatje in dit boek is dat het verhaal gaat over het schrijven en uitgeven van boeken. Leuk voor iedereen die daarin geïnteresseerd is. Dicker beschrijft het plaatsje waar het verhaal zich afspeelt levensecht. Ook de details worden nauwkeurig uiteengezet waardoor je als lezer amper inspanning hoeft te leveren om je in te leven.

‘Een meeslepend debuut!’

Ik moet zeggen dat ik razend enthousiast ben over dit boek. Het boek werd mij aangeraden door de eigenaar van de boekhandel hier in de stad. De cover trok niet direct mijn aandacht en ook de achterflap zorgde er eigenlijk helemaal niet voor dat ik het boek graag wilde lezen. Toch besloot ik het mee te nemen. Nadat ik alle boeken had gelezen die nog op mijn stapel lagen, begon ik aan dit boek. Dicker overtrof mijn verwachtingen, al waren die niet hoog gespannen. Het boek zit vol humor en is bijna filmisch beschreven. Hoewel de verhaallijnen in het begin even wat aandacht vragen, pakken ze je al snel bij de kladden en wil je alleen maar verder lezen. Een puntje van kritiek in het boek van Dicker is de generalisatie wat betreft vrouwen. De vrouwen in zijn verhaal zijn vaak erg stereotype beschreven.

Al met al kan ik je dit boek zeker aanraden als je op zoek bent naar een goed verhaal met de nodige spanning!

Uitgever: De Bezige Bij