Donkerblauwe woorden – Cath Crowley

‘Don’t judge a book by it’s cover’, zeggen ze. Toch ben ik iemand die een zwak heeft voor mooie covers. Toen ik ‘Donkerblauwe Woorden’ steeds vaker om mij heen voorbij zag komen werd ik nieuwsgierig en kocht het boek.

‘In de tweedehands boekwinkel van Henry’s vader staat een kast met boeken waarin klanten mogen schrijven. Mensen omcirkelen woorden die ze mooi vinden, onderstrepen zinnen of ze laten boodschappen achter in de kantlijn: gedachten, vragen, wensen. Sommigen laten brieven achter tussen de bladzijden. Brieven aan schrijvers, aan (ex-)vrienden of vriendinnen. In deze kast laat Rachel een liefdesbrief achter voor haar beste vriend Henry, vlak voordat ze gaat verhuizen…’

Donkerblauwe woorden wordt verteld vanuit de twee hoofdpersonages: Rachel en Henry. Al jarenlang zijn ze beste vrienden van elkaar totdat Rachel 3 jaar geleden verhuisd naar een stadje aan de oceaan. Ze laat een brief achter voor Henry in de brievenbibliotheek waarin ze schrijft dat ze van hem houdt. Echter krijgt zij nooit de reactie van Henry waarop ze had gehoopt waardoor hun vriendschap op een laag pitje komt te staan.

Rachel voelt zich als een vis in het water (letterlijk) in haar nieuwe woonplaats. Net als de rest van haar familie is ze dol op de oceaan. Na twee jaar slaat het noodlot toe: haar broer Carl overlijdt. Rachel en haar familie veranderen enorm door deze gebeurtenis en ze besluit tijdens de zomervakantie terug te keren naar haar oude woonplaats om haar gedachten te verzetten en weg te zijn van haar – ooit zo geliefde, maar nu gevreesde – oceaan. Hier is ze terug in het midden van haar oude omgeving, vrienden en de tweedehands boekwinkel ‘Howely Books’.

Het boek is verschrikkelijk goed uitgewerkt. Ieder hoofdstuk lees je vanuit de ‘ik-vorm’ van Rachel of Henry. Eigenlijk spelen niet alleen Rachel en Henry de hoofdrol, door het boek heen lees je nog een verhaallijn middels de brieven uit de brievenbibliotheek. Daarnaast spelen familie en vrienden een duidelijke rol en zelfs de vaste klanten van ‘Howely Books’ zijn belangrijk in het verhaal.

Gaandeweg raken alle personages met elkaar verbonden en valt alles op zijn plaats. Het einde is misschien wel wat voorspellend, maar het verhaal er naartoe is heel sterk.

In dit boek staat ‘liefde’ centraal. Relaties, familie, vriendschappen maar ook de grote liefde voor boeken. Het is een prachtig balans tussen leven en dood. Het starten van nieuwe beginnen en het rouwen door verlies.

Donkerblauwe woorden is een absolute aanrader! Het leest vlot weg en is prachtig vorm gegeven. Een boek wat nog uren in je gedachten door blijft spelen omdat het verhaal zo mooi is! En ik heb nu echt onwijs veel zin om een tweedehands boekenwinkel op te zoeken en er uren lang in te verdwalen.

Donkerblauwe woorden – Cath Crowely
Uitgeverij Young & Awesome