Duingras

Duingras – Jackie van Laren

Een fijne roman die zich afspeelt op een waddeneiland, dat wil je toch lezen? Precies, dat dacht ik ook! Hoewel Jackie van Laren al een flink aantal boeken op haar naam heeft staan (Q-serie, Vallen, Opstaan) was ze voor mij onbekend. Tot ik haar boek Duingras las! Vandaag lees je alles over dit boek in mijn recensie van Duingras.

Wende Freriks staat op een keerpunt in haar leven: ze is gestopt met haar opleiding en is totaal onverwacht gedumpt door haar vriend. In een opwelling boekt ze twee weken vakantie op een waddeneiland, om het einde van haar relatie te verwerken en om te bedenken wat ze nou eigenlijk wil met haar leven.

In Grote Vis, de enige strandtent op het eiland, raakt ze aan de praat met de eigenaar Axel en zijn beste vriend Vincent. De twee zijn tegenpolen: zo vrolijk en flirterig als surfer Vincent is, zo serieus en ontoegankelijk is Axel. Nu ze er toch is helpt Wende de twee her en der met een klusje, en al snel komt ze er dagelijks, raken ze echt bevriend en lijkt haar oude leven heel ver weg. Behalve oprechte vriendschap voelt Wende ook iets anders voor de stugge Axel, al wil ze daar nog niet te veel over nadenken nu haar nieuw verworven vrijheid net een beetje begint te wennen. Tot haar ex ineens voor haar neus staat en alles op zijn kop zet…

Jackie van Laren maakte haar debuut als schrijfster met de driedelige Q-serie. Daarna schreef ze het tweeluik Vallen en Opstaan. Met dat laatste boek won ze de Hebban Award voor Beste Roman. Duingras is het eerste deel van de vierdelige eilandliefde-serie.

Deze eilandliefde-serie bestaat uit vier delen: Duingras, Stormwind, Springvloed en Tegenstroom. De start van deze serie kwam voort uit, jawel, Facebook. Jackie deelde iedere dag een stukje van het verhaal met haar volgers. Toen zij steeds meer reacties kreeg van mensen die het geweldig vonden en uitkeken naar het volgende stuk, zorgde Uitgeverij Boekerij ervoor dat de verhalen werden gedrukt in een serie prachtige boeken.

‘Een heerlijk luchtige roman, vol emoties’

Wat ik verwachtte van Duingras was een ‘makkelijk en snel te lezen roman’. De woorden luchtig en relaxt zijn wat mij betreft een perfecte omschrijving. Jackie van Laren maakt deze verwachtingen helemaal waar! De situaties zijn herkenbaar. Het zijn soms simpele en alledaagse dingen die ons allemaal kunnen gebeuren (een relatie die op de klippen loopt, een rollercoaster aan emoties voelen etc.). De personages die van Laren beschrijft voelen vertrouwd, je kunt je prima in ze verplaatsen. Ze zouden een vriend of vriendin kunnen zijn. Kortom het verhaal heeft alles wat een goede roman in mijn ogen nodig heeft. Herkenbaarheid, emoties en luchtigheid.

Wat begon als leuk vermaak voor haar Facebookvolgers, eindigde in de eilandliefde-serie. Hoe gaaf is dat?!

Duingras – Jackie van Laren