weeffout

Een weeffout in onze sterren – John Green

Een boek waar een tijd geleden iedereen over sprak. Omdat ook ik hem rond die tijd heb gelezen, besloot ik hem te herlezen voor deze recensie. Wat ik er van vond? Was het de hype waard? Dat vertel ik je vandaag in mijn recensie!

Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbepaalde tijd. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niemands tijdbom zijn. De zoektocht naar de mysterieuze schrijver van hun lievelingsboek, Een vorstelijke beproeving, leidt hen naar Amsterdam. Daar neemt hun leven een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Hoewel de achterflap van het boek werd versierd met lovende recensies, was ik sceptisch. Het zou niet het eerste boek zijn dat enorm gehypet werd maar waarvan het verhaal me vervolgens verschrikkelijk tegenviel. Toch begon ik vol goede moed aan het verhaal. Teleurgesteld werd ik absoluut niet, vanaf het begin werd ik meegezogen in het verhaal en wilde ik niet stoppen met lezen. De personages zijn zo mooi uitgewerkt, gevoelens en gedachten prachtig weergegeven, dat je niet anders kunt dan je laten meevoeren met het leven van de personages.

‘Ik heb meer dan eens een traantje weggepinkt’

Er zijn weinig boeken die me tot nu toe zo hebben kunnen raken als het verhaal van John Green met me deed. De woorden raakten mijn hart en zijn er een hele tijd blijven hangen. Ik vond het hartverscheurend om te lezen waar deze jonge mensen zich mee bezig moesten houden. Het maakt je heel bewust van hoe kwetsbaar het leven eigenlijk is. Ik leefde zo mee met Hazel en Gus, die als enige wens hebben om langer te kunnen leven terwijl ze niet weten hoe het zal lopen. De strijd kan zomaar heel oneerlijk aflopen, dat gegeven is tegelijk de kracht van het verhaal. Je wilt als lezer zo graag weten hoe het afloopt dat je het liefst in één ruk doorleest. Als ik één puntje van kritiek mag noemen zijn het de afbeeldingen die achterin het boek staan. Het fijne van lezen vind ik dat je personages een eigen gezicht kunt geven, je fantasie de vrije loop kunt laten. De foto’s achterin halen een stukje magie weg van het lezen en hadden van mij niet gehoeven.

Uitgever: Lemniscaat