Het geheim van een moeder – Renita de Silva

Wat als je je moeder en zoontje onverwachts verliest? En je achter een groot geheim komt waardoor je op onderzoek uit gaat naar je verleden. Dat is het verhaal dat Het geheim van een moeder vertelt. Een roman over verlies, verdriet, familiegeheimen in Indiase sferen. De recensie lees je vandaag!

Als de zwangere Jaya haar moeder verliest en kort daarna haar pasgeboren zoontje een tragische wiegendood sterft, stort haar leven in. Radeloos van verdriet en schuldgevoel gaat ze op zoek naar antwoorden op het raadsel van haar eenzame, afwezige moeder en haar mysterieuze verleden in India. Als ze haar moeders spullen doorzoekt, vindt ze dagboeken en oude foto’s, die de rokerige geur van vuur afgeven. Op elke foto glimlacht een jongetje naar Jaya, en op een ervan staat een familie trots voor een gigantische landhuis.

Wie is dit kind? En waarom koesterde haar moeder deze herinneringen aan een rijke familie uit een ver verleden? Als Jaya de dagboeken leest, leiden hun geheimen haar terug naar India, naar de ruïne van wat ooit een prachtig huis op een heuvel was. Daar ontmoet ze Kali, een oude vrouw die verhalen vertelt over een brand, en verwoestende leugens die een familie uit elkaar rukten. Maar niets zal Jaya voorbereiden op de laatste onthulling die alles verandert wat Jaya dacht te weten over zichzelf.

Schrijfster Renita de Silva groeide op in het zuiden van India. Ze schrijf korte verhalen en is auteur van zes romans waarin liefde, familie en haar Indiase afkomst een grote rol spelen.

Hoewel de titel van het boek direct mijn aandacht trok, kan ik niet hetzelfde zeggen over de cover. Op de cover zie ik een vrouw met prachtig donker haar en een mooie rode Sari, uitkijkend over een meer. Het ziet eruit als een tropische omgeving. Op de een of andere manier trok het niet mijn aandacht, wellicht omdat de titel dat al deed.

Het verhaal is vooral in het begin erg moeilijk te volgen. Doordat het vanuit verschillende perspectieven is geschreven, vliegt het alle kanten uit. Pas toen ik over de helft van het boek was, begon ik echt goed te begrijpen hoe de vork in de steel zat en kreeg ik er plezier aan het boek te lezen. Dit is als je het mij vraagt een groot negatief punt en betekent (in mijn ogen) dat het boek beter een andere indeling had kunnen hebben. Wat me wel positief heeft verrast was het plot van het boek. Alleen al voor het plot krijgt het boek van mij een extra ster. Ik zou het boek niet aanraden aan anderen puur en alleen om het warrige en de langdradigheid in de eerst helft van het verhaal.

Het geheim van mijn moeder – Renita de Silva