het geheim van mijn man

Het geheim van mijn man – Liane Moriarty

Stel je eens voor dat je man een brief aan je heeft geschreven, om te openen na zijn dood. Stel je voor dat die brief zijn diepste, meest donkere geheim bevat. Stel je dan eens voor dat je deze brief toevallig vindt terwijl je man nog springlevend is. Wat doe je? Liane Moriarty schreef er een New York Times-Bestseller over. Vandaag lees je mijn recensie over Het geheim van mijn man.

Stel je eens voor dat je man een brief aan je heeft geschreven, om te openen na zijn dood. Stel je voor dat die brief zijn diepste, meest donkere geheim bevat. Stel je dan eens voor dat je deze brief toevallig vindt terwijl je man nog springlevend is. Cecilia Fitzpatrick is een succesvolle zakenvrouw, staat voor iedereen klaar en is een toegewijde echtgenote en moeder. Maar die brief gaat alles veranderen, en niet alleen voor haarzelf.

Liane Moriarty brak door met haar vijfde roman Het geheim van mijn man, die binnen twee weken op #1 stond in Amerika en daar langer dan een jaar op de bestsellerlijst bleef staan. De romans die ze hierna schreef, Grote kleine leugens (verfilmd door HBO) en Bijna echt gebeurd, kwamen direct in de bestsellerlijst terecht.

‘De positieve verhalen over de auteur maakte me nieuwsgierig’

Het geheim van mijn man was het eerste boek van Liane Moriarty wat ik heb gelezen. Lange tijd stonden de boeken van Moriarty op mijn lijstje. Omdat ik zoveel positieve verhalen hoorde over de auteur was ik nieuwsgierig geworden. Het begin van het verhaal was wat mij betreft wat verwarrend. Vanaf hoofdstuk twee werd het verhaal plotseling vanuit verschillende perspectieven geschreven. Wat ik vrij onduidelijk vond. Het gaat dus blijkbaar niet alleen over Cecilia en het geheim van haar man maar er is meer. Verhalen met verschillende perspectieven hebben over het algemeen wat langer de tijd nodig om je als lezer te binden omdat je een band moet creëren met verschillende personages. Met ieder een eigen invalshoek. Waarom er gekozen is voor verschillende perspectieven wordt later in het boek duidelijk. Naarmate het verhaal vorderde en ik meer vertrouwd raakte met de personages begon het boek echt te leven. Het geheim van mijn man is wat mij betreft geen pageturner maar zeker de moeite waard om te lezen.

Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers