In het veld

In het veld – Jesse Loncraine

Zo blij als een kind ben ik wanneer we weer een aantal prachtige recensieboeken mogen ontvangen. Want zeg nou zelf, wat is er nou leuker dan boeken ontvangen wanneer je een bookjunkie bent? Precies, niks! Vandaag een boek met een interessant maar treurig onderwerp. Oorlog. Je leest er alles over in mijn recensie van ‘In het veld’ van Jesse Loncraine.

De getroebleerde journalist Orin Perth verdwijnt van de ene op de andere dag van de aardbodem, ergens in Oost-Afrika. Hij heeft net een opzienbarend en ontroerend artikel naar zijn redactie gestuurd over Christine Lokeka die alleen achtergebleven is in haar dorp, nadat de militie van een warlord haar zoon Paul gekidnapt heeft.

Liz, de moeder van Orin en zelf een gepensioneerd verslaggeefster, vertrekt ondanks haar hopeloos lijkende strijd tegen kanker naar Afrika, op zoek naar haar verdwenen zoon. Terwijl Liz en Christine ieder op eigen wijze worstelen met de verdwijning van hun zoons, worstelen Orin en Paul om in leven te blijven zonder hun eigen menselijkheid te verliezen. Beide komen in aanraking met een warlord die afschuwelijke wreedheden begaat en tegelijkertijd avonden lang prachtige tekeningen van zijn kindsoldaten maakt in een poging zich als kunstenaar te ontplooien. Hij dwingt de jonge kinderen hun eigen portretten met een bebloede duimafdruk te ondertekenen, waarna hij ze overal achterlaat in de dorpen die hij plundert.

Jesse Loncraine studeerde Engels in Bristol en Voilence, Conflict & Development aan SOAS, University of London. Na korte tijd als journalist te hebben gewerkt in Londen en Kenia, verhuisde hij naar New York waar hij zich nu bezighoudt met het maken van documentaires over genocide en oorlogsmisdaden. Voor deze documentaires reisde hij naar Kenia, Oeganda, Congo en Libanon.

‘Een spannend en meeslepend verhaal’

Jesse Loncraine schreef een verhaal dat helaas voor veel mensen een alledaags onderwerp is. Erg hoge verwachtingen had ik niet van dit boek. Toch heeft Loncraine me verrast met een boeiende verhaallijn. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Hoewel ik graag boeken lees die vanuit verschillende kanten zijn belicht, heeft Loncraine zich naar mijn mening nogal laten meeslepen. Hij gebruikte te veel perspectieven. Dit zorgt ervoor dat het langdradig wordt. Al met al is het een prima boek met een interessant onderwerp.

In het veld – Jesse Loncraine
Uitgever: Karakter Uitgevers