Mijn leven in de Wildernis
Recensie

Mijn leven in de wildernis – Miriam Lancewood

Misschien klinkt het je bekend in de oren, maar al een hele tijd lijkt het me geweldig om de wereld rond te kunnen reizen met mijn gezin. Weinig bezittingen maar wel een leven dat bol staat van de ervaringen. Tussen dromen en ook daadwerkelijk doen zit nog een wereld van verschil. En hoe graag ik het ook zou willen, ik ben nu eenmaal niet zo avontuurlijk aangelegd. Ik zal waarschijnlijk nooit mijn huis verkopen om rond te reizen maar dat neemt niet weg dat ik er graag over blijf dagdromen. Vandaag een recensie van een vrouw die het avontuur wél aanging en hier een boek over schreef.

‘Zullen we op een andere manier gaan leven?’ vroeg Peter. Ik was 22, hij 52. Hij was sterk en slank en woonde al vijf jaar in India. Ik was overal voor te porren. ‘Ja. Wat zullen we doen?’ ‘O, geen idee. Maar geen baan, bezittingen en al die vaste lasten. Ik weet niet precies wat, laten we zien waar het toeval ons brengt.’ En zo begon mijn leven van avontuur, met het toeval als motor.

Mijn leven in de wildernis gaat over de laatste zes jaar, waarin ik met Peter in de bergen van Nieuw-Zeeland woon. We slapen in een tent, koken op het vuur en trekken rond als nomaden. We leven zo veel mogelijk van wilde planten, bessen en dieren.

Sindsdien heb ik veel geleerd over mezelf, over relaties en de manier waarop we denken. We filosoferen over het leven en de dood, de liefde, vrijheid en zekerheden. Ons leven is soms moeilijk en droevig, maar ook spannend, mooi en grappig.

‘Een saaie opsomming van feiten’

Oh wat had ik hoge verwachtingen van dit boek. Het leek me geweldig om meegenomen te worden in het avontuur van Miriam en Peter. Helaas heeft Lancewood mijn hooggespannen verwachtingen niet waar kunnen maken. Het boek is haast een opsomming van feiten, een dagboek of logboek dat letterlijk is gepubliceerd. Er gebeurt weinig tot niets spannends. Natuurlijk zijn de eerste bladzijden van het boek, wanneer ze daadwerkelijk de wildernis in trekken, leuk om te lezen. Het is een nieuwe, onbekende wereld. Maar wanneer ze vertrekken voor de zoveelste tocht, die lijkt op de voorgaande is de pret er snel af voor de lezer. Ik kreeg het boek zelfs niet in één keer uitgelezen, maar heb het een paar weken weggelegd voor ik weer verder las. Kortom, ‘Mijn leven in de wildernis’ viel me in alle opzichten tegen.

Rating: ★☆☆☆☆

Mijn leven in de wildernis –Mirjam Lancewood
Uitgever: Kosmos Uitgevers