Lieve mama – Esther Verhoef

Afgelopen zaterdag deed ik weer eens een rondje door mijn favoriete boekenwinkel. Ik was bijna door mijn ‘nog te lezen boeken’ heen, dus tijd voor wat verse bladzijden. Ik kocht een hele stapel nieuwe boeken. Een daarvan was Lieve mama van Esther verhoef. Zodra ik thuis kwam begon ik het boek meteen te lezen en vandaag lees je mijn recensie.

Hoe ver ga jij om je gezin te beschermen? Verpleegkundige Helen is getrouwd met Werner, een succesvolle horecaondernemer. Samen hebben ze drie kinderen van dertien, vijftien en zeventien.

De achttienjarige Ralf woont nog bij zijn ouders. Zijn leven draait om zijn auto, zijn vrienden en geld verdienen. Hij laat zich meesleuren in een crimineel plan: een overval op de woning van Helen en Werner. Een horrorscenario ontvouwt zich op de bewuste avond. Maar daarmee is de nachtmerrie voor Helen nog maar pas begonnen…

Het verhaal laat zich afvragen wat jij in zo’n situatie zou doen. Zonder al te veel te spoilen. Wat zou jij doen wanneer je voor een onmogelijke keuze staat waarbij beide opties niet echt wenselijk zijn? In dat opzicht ben je benieuwd welke keuze de hoofdpersonages maken, waarom zij die maken en hoe het zich ontvouwt. Het verhaal speelt zich af in een tijdsduur van ongeveer een week en heeft twee verhaallijnen. Beide worden verteld vanuit de derde persoon. Door goed ontwikkelde personages zijn die verhaallijnen erg logisch te volgen.

Mysterieuze cover

Laat ik beginnen met de cover. Want ik kan niet anders zeggen dan dat die prachtig is vormgegeven. Het heeft iets duisters, iets mysterieus. Hierdoor ben je alleen nog maar meer benieuwd naar het verhaal achter deze cover. Haar boek De Kraamhulp heb ik in een ruk uitgelezen. Dat boek vond ik zo goed dat mijn verwachtingen voor Lieve Mama hooggespannen waren. Na een aantal bladzijdes kwam de eerste spanning al om de hoek kijken. Ook de zogenoemde plottwists waren in fijne mate aanwezig. Verschillende verhaallijnen die werden gevolgd zijn meer dan duidelijk uitgelegd en geven absoluut geen verwarring wat betreft het verhaal.

Toch heeft Lieve Mama mijn verwachtingen niet overtroffen. Hoewel het verhaal technisch gezien goed in elkaar zit en de spanning zeker in voldoende mate aanwezig is. Esther Verhoef heeft met dit boek niet de overredingskracht om je als lezer helemaal op te slokken in het verhaal, iets wat bij bijvoorbeeld De Kraamhulp absoluut wel aanwezig was. Al met al is Lieve Mama een leuk, degelijk boek om tussendoor te lezen.

Lieve Mama – Esther Verhoef
Uitgever: Prometheus