lieveling

Lieveling – Kim van Kooten

Tijdens het scrollen door mijn Goodreads timeline viel het boek Lieveling ineens op. Ik las de korte beschrijving, het intrigeerde mij en ik plaatste het boek in mijn ‘to read’ lijst. Toeval of niet: de volgende dag heb ik de VakantieBieb app gedownload en was ik blij verrast Lieveling daar terug te vinden in de lijst. Ik las mijn andere boek uit en begon gelijk aan Lieveling. De recensie lees je vandaag!

Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man – die door Puck ‘ome Meneer’ wordt genoemd – ontfermt zich over het meisje. Ome Meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto.

Al snel blijkt dat ‘ome Meneer’ meer interesse heeft in Puck dan in haar moeder. Jarenlang weet hij zich aan Puck te vergrijpen. Op haar jonge leeftijd weet Puck niet of het normaal is om samen de haren te wassen en met blote handen ‘afgedroogd’ te moeten worden. En die foto’s in haar blootje, naakt op de bank, zullen ook wel normaal zijn? ‘Ome meneer’ zegt dat dit is om haar groei bij te houden.

Het verhaal begint onschuldig maar er hangt al direct een nare sfeer, je voelt dat er iets niet pluis is. Al snel krijg je door hoe geraffineerd ‘ome Meneer’ aan de slag gaat en het misbruik van Puck jaren in stand houdt. Het is een ongelooflijk ziek verhaal, en toch vlieg je er doorheen door de luchtige manier van schrijven en de humor die er in verwerkt is.

Puck is zijn lieveling.
Het is hun geheim.
Maar soms worden geheimen te groot om
te bewaren en willen ze gevonden worden.

De moeder van Puck is vrij bijzonder. Gelukkig is ze niet, maar ze heeft geld en dat lijkt zij het belangrijkste te vinden. Het is bijna niet te bevatten dat zij al die jaren niets door heeft gehad van het misbruik. Ook de oma van Puck is een eigenaardig persoon, en eigenlijk is vrijwel de rest van haar familie daar wel mee te vergelijken. Het is mooi om te zien hoe ze ineens allemaal voor elkaar opkomen toen uit kwam dat Puck misbruikt werd (al is de manier waarop niet helemaal om naar huis te schrijven, maargoed). De enige waar Puck zich erg vertrouwd bij voelt is een (oud) leraar. Iemand die altijd al een vermoeden had dat er iets gaande was en het beste luisterende oor was toen het uit kwam.

Het onderwerp is keihard en het opent je ogen. Toch bleef er één vraag door mijn hoofd spoken na het lezen van dit boek: ‘Wat gebeurt er nu verder met Puck?’ Jammer, van dat open einde.

Lieveling – Kim van Kooten
Uitgever: Lebowski Publisers