nevermoor
Fantasy, Recensie

Lou’s adventskalender: Nevermoor – Morrigan en het Wondergenootschap – Jessica Townsend

Voor mijn verjaardag mocht ik een aantal boeken uitzoeken van mijn ouders. Terwijl ik mijn vertrouwde rondje door mijn favoriete boekenwinkel liep, kwam ik Nevermoor – Morrigan en het Wondergenootschap tegen tussen de kinderboeken. Ik heb het woord Nevermoor vaak voorbij zien komen in de online boekenwereld, en ik herinnerde mij ook lovende verhalen. Terwijl ik ermee in mijn handen stond kwam de verkoopster (ofwel boekenliefhebber) naar mij toe en fluisterde mij toe dat ik hier absoluut geen spijt van zou krijgen. Het boek ging mee naar huis en ik kon niet wachten tot het mijn verjaardag was.

Morrigan Crow is vervloekt. Ze is geboren op Avondstond, de onfortuinlijkste dag om geboren te worden. Niet alleen wordt ze beschuldigd van allerlei rampen, ze is ook gedoemd om te sterven in de nacht van haar elfde verjaardag.
Maar het loopt allemaal anders…
Vlak voor haar elfde verjaardag wordt ze ontvoerd door Jupiter North, die haar meeneemt naar de magische stad Nevermoor. Daar moet Morrigan strijden voor een plek in het Wondergenootschap. Haar concurrenten zijn honderden andere kinderen die allemaal een bijzonder talent hebben. Morrigan, die nergens in uitblinkt, zal een manier moeten vinden om alle proeven te doorstaan. En dan ontdekt ze ook wat Jupiter al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden…

Qua fantasyboeken ben ik echt een leek. Ik ben dól op Harry Potter, maar verder kwam ik eigenlijk nooit. Het trok mij niet echt. Tot ik dit boek over Morrigan dus in mijn handen had. Een stuk vergelijkbare magie trok mijn aandacht aan het begin van het boek en liet me niet meer los.

En jongens, zullen we het even hebben over de cover? Ik bedoel, dit is voor een boekenliefhebber toch álles? Hardcover, reliëf en goud. Love it!

Genoeg magie en spanning om verliefd te worden op Nevermoor!

Naast magie is er ook genoeg duisternis te ontdekken in dit boek. Je wordt meegenomen in de reis van Morrigan om lid te worden van het Wondergenootschap; hierbij moet zij een aantal opdrachten uitvoeren en volgen er redelijk veel obstakels en duistere situaties. Het is tof om te zien hoe die situaties beschreven worden en dit zorgt voor een gezonde portie spanning.

Ondanks dat Nevermoor – Morrigan en het Wondergenootschap een kinderboek is vanaf 10 jaar, had ik absoluut niet het idee dat ik een kinderboek aan het lezen was. Ik vond het als volwassene ook erg leuk om te lezen en zoals ik al zei werd ik meegetrokken vanaf de eerste bladzijde. Ik ben stiekem een beetje verliefd geworden op de Nevermoor-wereld en ik kon nog geen afscheid nemen van Morrigan en de rest. Gelukkig komt er volgend jaar een vervolg, ik kan nu al niet wachten om deel twee te lezen!

Nevermoor – Morrigan en het Wondergenootschap
Uitgever: Luitingh-Sijthoff