luuk en lotje kerst
Adventkalender, Kinderboeken, Recensie

Lou’s adventskalender: Luuk & Lotje – Het is kerst!

Dat onze kinderen dol zijn op lezen doet onze wangen toch wel een beetje gloeien van trots. Nu is er nog weinig zelfstandig lezen bij en zijn ze er vooral dol op om voorgelezen te worden, toch betrap ik ze regelmatig met een boek in hun handen. Dat verhaal verzinnen ze er zelf wel bij! Tijdens de feestdagen vind ik het extra leuk om veel te lezen met de kinderen. Ik houd me dan ook meer vast aan thema’s dan de rest van het jaar. Tijdens Sinterklaas lazen we bijna elke avond een boekje over Sinterklaas en nu de kerst zijn opwachting maakt is het tijd voor boeken over de kerst! Vandaag lees je de recensie van Het is kerst! uit de serie van Luuk en Lotje.

Het is bijna kerst! Vandaag zetten Luuk en Lotje de kerstboom op en vanavond komen opa en oma op bezoek. Maar waar is de boom? Die staat nog in de tuin. Luuk en Lotje kiezen er eentje uit.

Een vrolijk en herkenbaar verhaal over kerst. Voor iedereen die van kerstbomen, gezelligheid én cadeautjes houdt.

De omslag van dit boek alleen al geeft me een instant kerstgevoel. Buiten donker, koud en guur. Binnen gezellig, knus en warm. Het laat zien waar kerst om gaat, samenzijn met familie en dankbaar zijn. Die omslag is wat mij betreft dus helemaal raak!

‘Het straalt warmte en gezelligheid uit!’

Dit boek is eigenlijk alles wat ik zoek als het gaat om het thema kerst. Ruth Wielockx, de auteur van de Luuk en Lotje boeken, weet de perfecte kerstsfeer neer te zetten met haar boek Het is kerst!. De auteur laat moeiteloos zien waar het om draait met het kerstfeest. Familie, gezelligheid en cadeautjes. Maar bovenal samenzijn. Het boek heeft een fijn formaat en niet veel tekst. Veel illustraties en weinig tekst is nog altijd de beste combinatie hier thuis met een peuter en een dreumes! De illustraties van Wielockx zijn hier thuis een grote hit. Zo groot zelfs, dat het volgende boek van Luuk en Lotje al weer op het to-read lijstje staat! Het boek krijgt van mij (en mijn kinderen) vier sterren!

Luuk & Lotje. Het is kerst! – Ruth Wielockx
Uitgever: Clavis