Nu even niet – Marian Keys

Als ik heel eerlijk ben kocht ik dit boek in een opwelling. Ik had zin om te lezen. Of beter gezegd om veel te lezen. Dan is een boek van meer dan 600 pagina’s perfect toch? Ja, dat dacht ik ook. Toch bleef Nu even niet maanden op mijn TBR stapel liggen. Simpelweg omdat ik helemaal geen zin meer had in zo’n dik boek, ik zou het vast beu raken. Toch ben ik eraan begonnen en vandaag lees je wat ik vond van Nu even niet van Marian Keys.

Amy’s man Hugh wil een pauze. Hij zegt dat hij niet bij haar weg wil; hij houdt nog steeds van haar. Hij wil alleen een pauze, van hun huwelijk, van hun kinderen, van hun leven samen. Hij wil zes maanden weg, helemaal weg, naar Zuidoost-Azië. En wat Amy er ook van vindt, hij moet en zal gaan.

Een midlifecrisis? Zeker. En een pauze hoeft niet tot een breuk te leiden… Maar in zes maanden kan er veel gebeuren, aan beide kanten van de wereld. Als Hugh terugkomt, is hij dan nog dezelfde man? En is Amy nog dezelfde vrouw? Want, als híj een pauze neemt van zijn huwelijk, dan doet zíj dat ook.

Nu even niet is nu eens geen verhaal over verliefd worden, maar over hoe je van iemand kan blijven houden.

Marian Keyes is een van Ierlands meest succesvolle schrijfsters. Ze debuteerde in 1995 met Watermeloen, dat onmiddellijk een groot succes was. Meer boeken volgden en inmiddels wordt haar werk in 33 landen uitgegeven.

‘Die 600 pagina’s dat verveelt toch snel?’

Jongens, wat ben ik blij verrast door dit boek. De auteur heeft me praktisch vanaf de eerste bladzijde ingepakt en mijn angst voor verveling volledig van tafel geveegd. Want ja, ik was bang dat 600 pagina’s me al snel zouden gaan vervelen. Ik verwachtte veel van hetzelfde maar zat er compleet naast. Keys heeft geloofwaardige personages neergezet en een verhaal geschetst dat je meetrekt in de wereld van Amy. Het boek is ingedeeld in een tijdperk voor de breuk, tijdens de breuk en na de breuk. Waarin je als lezer van dag tot dag meegenomen wordt. Je voelt bijna letterlijk hoe Amy de breuk ervaart. Daarnaast kaart Keys in het boek maatschappelijke thema’s aan die je reden geven tot nadenken. Het boek verdient wat mij betreft vier sterren!

Nu even niet – Marian Keys