Paper Towns – John Green

Zoals je in een eerdere recensie hebt kunnen lezen, was ik helemaal weg van het eerste boek dat ik las van John Green. Daarom besloot ik dat ik dit exemplaar van deze schrijver natuurlijk niet kon laten liggen. Of Paper Towns mijn verwachtingen waarmaakt? Dat lees je in de recensie van vandaag.

Als Q en Margo negen jaar oud zijn, vinden ze een dode man. Die avond klimt Margo het slaapkamerraam en het hart van Q binnen, maar hun levens gaan daarna verschillende kanten op. Negen jaar later klimt Margo opnieuw Q’s kamer binnen. Ze neemt hem mee op een nachtelijk avontuur om nooit te vergeten.

De volgende dag is ze verdwenen.

Margo blijkt aanwijzingen te hebben achtergelaten die alleen Q kan ontcijferen. Geïntrigeerd gaat hij op zoek naar het mysterieuze meisje, geholpen door zijn vrienden Ben en Radar, en Lacey, een vriendin van Margo.

Maar wil Margo wel gevonden worden?

Q heeft altijd een oogje op Margo gehad sinds die ene avond, helaas kreeg hij niet het gevoel dat dit wederzijds was. Op school zag niemand hem staan terwijl zij mateloos populair was. Elke jongen wilde haar aandacht. De verdwijning van Margo was voor haar ouders niet bepaald raadselachtig omdat het zeker niet de eerste keer was dat ze verdween. Ze liep wel vaker weg maar kwam altijd weer terug. Toch merkte Q dat het deze keer heel anders was en kon hij het er niet bij laten zitten. Hij gaat op onderzoek uit waarbij hij tot het uiterste gaat.

“Het verhaal kreeg me niet in zijn greep.”

Het duurde een hele tijd voor ik in het verhaal kwam en tot op het laatste moment kon het boek me niet echt meevoeren naar de zoektocht naar Margo. Hoewel ik uitkeek naar dit boek, is het me ontzettend tegen gevallen. Op de een of andere manier kreeg het verhaal me niet in zijn greep. De personages vond ik vlak beschreven waardoor ze niet echt gingen leven voor mijn gevoel. Daarnaast had ik de filmversie in handen wat het er niet veel beter op maakte. Ik vind het altijd leuk om een uiterlijk te geven aan de personages op basis van de beschrijving, echter staan de hoofdpersonen op de cover en achterin het boek staan shots van de film. Geen enkele mogelijkheid om zelf een beeld te vormen. Natuurlijk is dit voor iedereen persoonlijk maar voor mij was dit een klein minpunt. Het verhaal op zich was prima maar had niet het wauw-effect dat ik had verwacht. Jammer!

Paper Towns – John Green
Uitgever: Lemniscaat