piper perish

Piper Perish – Kayla Cagan

Piper Perish zag ik overal voorbij komen. Nu is de cover ook echt wel een eyecatcher die je niet snel vergeet. Eenmaal in de boekhandel las ik de flaptekst en voor ik het wist rekende ik ‘m af.

Scholier Piper Perish is geobsedeerd door kunst, Andy Warhol en New York City. Haar motto is: ‘Wat zou Andy doen?’ Piper en haar twee beste vrienden – Etsy-handelaar Kit en Pipers designervriendje Enzo – kunnen niet wachten tot ze Houston kunnen verlaten. Ze hebben een pact gesloten samen naar de NYC art scene te gaan na hun eindexamen, maar hun ‘fifteen minutes of fame’ klappen al in elkaar voor ze begonnen zijn.

Piper is altijd al een bijzonder meisje geweest. Op haar middelbare school is ze anders dan anderen en onderscheidt ze zich doormiddel van haar eigenaardige stijl en bijzonder geweldige talent voor kunst. Dat kunst voor haar een uitlatingsklep is blijkt al snel als je ziet dat Piper met behoorlijk wat tegenslagen te maken krijgt: relatiebreuk, familie ruzies en ook staat haar (beste) vriendschap zo nu en dan op het spel. De droom die ze met haar 2 beste vrienden heeft om in New York te studeren valt in duigen maar al snel komen er voor Piper toch ook lichtpuntjes en timmert ze zelf hard aan de weg om toch haar droom te verwezenlijken.

‘Je gaat een half jaar lang mee in het hoofd van een tiener.’

Je leest het verhaal van Piper in dagboekvorm en zo ga je een half jaar lang mee in het hoofd van een tiener. Zo’n beetje alle struggles die tieners hebben wat betreft familie, relaties en vriendschappen komen aan bod. Piper krijgt veel tegenslagen te verwerken waardoor ik mij af en toe nog wel heb afgevraagd of het nog een positieve wending zou krijgen. Ondanks dat het verhaal redelijk voorspelbaar was kwamen er aan het einde van het boek nog een aantal verrassende wendingen.

Wel vond ik het verhaal lang duren. Wellicht is dit logisch, omdat je van dag tot dag meegaat in haar dagboek. Omdat al redelijk aan het begin van het boek duidelijk werd dat er een studie gevolgd zou worden na haar examen had ik verwacht dat het tweede deel van het boek hier over zou gaan. Dit was echter niet het geval waardoor ik het laatste deel wel wat langdradig begon te vinden. Ondanks dat heb ik het wel snel uitgelezen want de schrijfstijl is fantastisch en ook de illustraties passen helemaal bij Piper en de rest van het verhaal!

Piper Perish – Kayla Cagan
Uitgever: Best of YA