simon

Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld (Love, Simon) – Becky Albertalli

Zoals ik in het ‘Mee uit de bibliotheek‘ artikel vertelde had ik dit boek gereserveerd bij mijn bibliotheek. Na een aantal keer in mijn handen gehad te hebben in de boekhandel was ik zó nieuwsgierig geworden. Eindelijk kon ik ‘m lezen!

Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar dat gaat eigenlijk niemand echt wat aan. Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush Blue bij de verkeerde persoon en is Simons geheim niet meer veilig. Plotseling is het leven van Simon behoorlijk ingewikkeld. Simon piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je eigenlijk je seksualiteit uberhaupt verantwoorden?

Al snel wordt duidelijk dat Martin – klasgenoot van Simon – de geheime mailconversaties heeft gelezen tussen Simon en ‘Blue’ en nog erger: hij heeft printscreens gemaakt. Martin beloofd deze niet te laten zien tenzij Simon hem helpt in contact te komen met een vriendin. Simon wordt dus onder druk gezet, en het feit dat er misschien bekend wordt gemaakt dat hij homo is vindt hij nog niet eens zo erg. Waar hij wel heel erg mee zit zijn de gesprekken vanuit Blue: niemand mag weten wat Blue schrijft want hij geeft zijn identiteit al zo moeilijk kwijt. Straks komt Simon er nooit achter met wie hij zo intensief mailt…

‘Waarom moet je eigenlijk je seksualiteit überhaupt verantwoorden?

Het hoofdonderwerp van dit boek is homoseksualiteit. Zoals op de achterflap staat: ‘Waarom moet je eigenlijk je seksualiteit überhaupt verantwoorden?’ Het is mooi om te zien hoe open Simon en Blue naar elkaar zijn in hun mails, ze vertellen aan elkaar hoe ze zich daadwerkelijk voelen en over dingen nadenken terwijl ze voor de ‘rest van de wereld’ nog een groot toneelspel ophangen. De reacties wanneer Simon uit de kast komt zijn geweldig en geven voor iedereen een goed voorbeeld hoe het eigenlijk ‘zou moeten’. Want het maakt niet uit wat je geaardheid is, iedereen is gelijk. Ik vind dat Blossom Books dan ook een mooi statement maakt met hun boeken: de kaften zijn in zowel rood als groen verkrijgbaar en wanneer je ‘m online besteld weet je dus nooit welke er op jouw deurmat valt: het zou niet uit moeten maken. 🙂 (‘mijn’ bieb had de rode, dus werd het voor mij rood.)

De hoofdstukken worden afgewisseld met mailconversaties tussen Blue en Simon. Naast dat dat lekker snel wegleest geeft het ook echt een leuke toevoeging aan het verhaal. De personages zijn goed uitgewerkt en ondanks dat ik vaak al snel dingen doorheb was Blue voor mij tot het einde één groot raadsel. Ik zat – net als Simon – helemaal fout waardoor het een bijzondere wending krijgt.

De schrijfstijl van Becky leest heerlijk weg. Niet voor niets had ik het boek binnen 2 dagen uit! Het is een typisch middelbare school verhaal en wederom komen bijna alle struggles van tieners aan bod. Nu had ik net Piper Perish uitgelezen, dus mijn volgende boek werd dan ook een wat volwassener verhaal. 🙂

Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld – Becky Albertalli
Uitgever: Blossom Books