springvloed

Springvloed – Jackie van Laren

Vandaag is het tijd voor het derde deel uit de Eilandliefde serie van Jackie van Laren: Springvloed. Aangezien Milou S. Duingras en Stormwind heeft gelezen, vroeg ik mij af of ik dan überhaupt wel goed in het verhaal zou komen. Hoewel de boeken uiteraard gekoppeld zijn aan elkaar, zijn ze ook als opzichzelfstaande verhalen te lezen. Ik waagde mij eraan en vandaag lees je de recensie!

Mayke Ferwerda is een jonge vrouw die geboren is op het eiland, en die als een van de weinigen van haar leeftijdgenoten heel zeker weet dat ze er ook wil blijven wonen en er haar leven wil opbouwen. Maar zo veel werk is er niet, en zie maar eens een leuke partner te vinden die hetzelfde over de toekomst denkt… Gelukkig is ze al een heel eind op weg met haar plannen: ze heeft als kok bij Grote Vis, de enige strandtent van het eiland, de leukste baan die ze zich kan voorstellen. En ze heeft een vriendje, al is hij volgens haar ouders misschien niet helemaal een ideale schoonzoon.

Het enige wat haar danig irriteert is het feit dat de strandtent van een dreigend faillissement gered is door Cam, een losbollige surfer uit een deftig gezin met veel te veel geld. Gelukkig heeft ze haar baan nog, maar nu hangt die arrogante kwal de hele tijd rond op haar werk. Hij is zelfs min of meer haar baas! Of is hij misschien toch minder onuitstaanbaar dan hij op het eerste gezicht lijkt?

In Springvloed is het de beurt van Mayke en Cam om in de hoofdrol te kruipen. In eerste instantie kan Mayke de rijke, arrogante en (voorheen) losbollige Cam niet weerstaan maar, al snel ontdekt ze dat de lijn tussen haat en liefde flinterdun is.

Je wordt meegenomen in een liefdesverhaal waar alle cliché’s aan te pas komen: spanningen, vreemdgaan, onzekerheid, vluchten. Maar dit zou geen feelgood roman zijn als het einde niet goed zou aflopen. En dat doet het dan natuurlijk ook. 😉

‘Leest als een trein’

Dit is het eerste boek dat ik van Jackie van Laren lees. Het leest vanaf de eerste pagina vlot weg, en het duurde dan ook niet lang voordat ik het boek uit had. Ik vond de dialogen tussendoor soms wat verwarrend, zeker in het begin toen ik nog niet alle personages kende. Dat is dan weer een voordeel als je alle delen hebt gelezen, dan ken je ze wel!

Een heerlijk boek om mee te nemen in je koffer op vakantie, of om met een warme chocolademelk te drinken in de winter: het kan allebei! Springvloed speelt zich af in de winter, maar is daarom niet storend om in de zomer te lezen.

Springvloed – Jackie van Laren