Stormwind

Stormwind – Jackie van Laren

Eerder heb je mijn recensie kunnen lezen over Duingras. Ik kan je kort verklappen, als je van een fijne feelgood roman houdt lees dan zeker even de recensie over Duingras. Het tweede boek in de Eilandliefde-serie is Stormwind. Of ik daar net zo enthousiast over ben? Ik vertel het je!

Vincent is een surfer, een losbol, een vrijbuiter. Dus als zijn beste vriend Axel zijn hulp niet meer nodig heeft in Grote Vis, de strandtent die ze samen runnen, omdat Axels nieuwe vriendin Wende zijn plek inneemt, kan hij dat alleen maar toejuichen. Vrijheid, blijheid. Toch? Hij verruilt het waddeneiland voor surfparadijs San Diego en geniet van zijn zorgeloze leventje in de zon, maar na drie maanden slaat de verveleing toe. Hij mist Axel, hij mist kitesurfen en hij mist…iets wat hij zelf nog niet kan benoemen.

Als Vincent terugkeert naar het eiland, blijkt de vriendenkring daar uitgebreid te zijn met de achttienjarige Milena, een nichtje van Wende dat na een traumatische gebeurtenis een veilige haven nodig had. Terwijl hij met hernieuwde energie en motivatie helpt bij allerlei nieuwe plannen met Grote Vis, gaat hij zich steeds meer betrokken voelen bij het welzijn van Milena. Maar die durft niet zomaar iemand te vertrouwen…

Jackie van Laren schreef eerder al de Q-serie en maakte hiermee haar debuut als schrijfster. Daarna volgde de tweeluik Vallen en Opstaan. Dat laatste boek zorgde voor een Hebban Award voor Beste Roman. Stormwind is het tweede deel van de vierdelige eilandliefde-serie.

Deze eilandliefde-serie bestaat uit vier delen: Duingras, Stormwind, Springvloed en Tegenstroom. De start van deze serie kwam voort uit Facebook. Jackie deelde iedere dag een stukje van het verhaal met haar volgers. Toen zij steeds meer reacties kreeg van mensen die het geweldig vonden en uitkeken naar het volgende stuk, zorgde Uitgeverij Boekerij ervoor dat de verhalen werden gedrukt in een serie prachtige boeken.

‘Voorspelbaar en saai’

Bij een feelgood roman weet je vaak al vanaf de eerste paar pagina’s, hoe het boek zal gaan eindigen. Daar is helemaal niets mis mee en op zijn tijd vind ik het zelfs erg fijn. Maar Stormwind kon me niet zo meenemen in het verhaal als zijn voorganger, Duingras. Praktisch elke gebeurtenis zag je mijlenver aankomen en de nieuwe personages bleven een beetje aan de oppervlakte. Ze kwamen niet geloofwaardig op me over. De gebeurtenissen voelde uitgekauwd, de personages hadden meer verdieping kunnen gebruiken. Al met al voorspelbaar en saai. Toch ben ik benieuwd of het derde boek in de reeks mij wél kan overtuigen.

Misschien is twee feelgood romans achter elkaar lezen mijn ding niet, maar Stormwind zou ik absoluut niet nog eens lezen. Het boek krijgt daarom maar twee sterren.

Stormwind – Jackie van Laren