Saskia Noort Stromboli

Stromboli – Saskia Noort

Herken je dat? Soms zijn er van die schrijvers van wie je de boeken moet lezen, je kan gewoon niet anders. Precies dat heb ik met Saskia Noort. Als je mij nu vraagt welke boeken ik van haar heb gelezen, kan ik er niet meer dan twee opnoemen. Toch intrigeert deze schrijfster me met haar boeken. Toen ik mijn (bijna) wekelijkse rondje door de boekhandel maakte en daar Stromboli zag liggen, kon ik niet anders dan hem meenemen. Vandaag lees je de recensie.

Honderdduizenden lezers genieten wekelijks van de column van het schrijversechtpaar Sara Zomer en Karel van Bohemen, waarin ze ogenschijnlijk openhartig verslag doen van hun gezinsleven. Maar achter de façade van hun bohemienbestaan ettert al jaren een dagelijks leven vol afgunst, wrok en zelfs geweld. Na weer een nachtelijke uitbarsting is het genoeg: Sara besluit Karel te verlaten.

Al snel komt Sara alleen te staan – niemand wil nog iets met haar te maken hebben. Om haar leven weer op de rails te krijgen boekt ze een retraite op het idyllische Italiaanse vulkaaneiland Stromboli. Onder leiding van een wereldvermaarde goeroe geeft ze zich met een bont gezelschap lotgenoten over aan rollenspellen en oefeningen die steeds een stap verder gaan.

Wat een nieuwe start had moeten worden, mondt uit in een afdaling naar regionen van haar verleden die ze het liefst verborgen had gehouden.

De cover van het boek zegt mij op het eerste gezicht helemaal niets. Wanneer ik er langer naar kijk kan ik een verband leggen met een verhaal. Ik zie het gezicht van een vrouw met daaroverheen allemaal gele strepen. Die gele strepen kunnen staan voor de zon (Italië), maar kunnen ook staan voor een barst (een gebarsten droom, een gebarsten huwelijk etc.). Bij nader inzien is het dus toch een pakkende cover.

‘Saskia Noort maakt een dramatisch thema bespreekbaar’

Het duurt niet lang voor Saskia Noort je meesleept in het verhaal van Sarah. In Stromboli bespreekt Noort een dramatisch thema dat helaas voor sommigen dagelijkse kost is. Het verhaal gaat er minder ‘hard’ aan toe dan ik verwacht had. Van de ene kant vind ik dat jammer, van de andere kant hoeft dat wat mij betreft niet de overhand te hebben in het verhaal. Zonder enige moeite pakt het verhaal je bij de kladden en laat je niet meer los tot het bittere eind. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen en was er binnen een dag doorheen. Een aanrader? Ja!

Stromboli – Saskia Noort
Uitgever: Lebowski