Verlangen naar verbinding – Brené Brown

Brené Brown is wat mij betreft de queen onder de auteurs van zelfhulpboeken. Ze is onderzoekster en auteur en wist me met haar eerdere boeken (De moed van imperfectie en De kracht van kwetsbaarheid) tot op het bot te raken. Haar jarenlange onderzoeken naar schaamte, kwetsbaarheid, moed en verbinding, hebben gezorgd voor een reeks prachtige boeken. Benieuwd of ik net zo enthousiast ben over Verlangen naar verbinding? Mijn recensie lees je vandaag.

‘Er echt bij horen vraagt niet van ons dat we veranderen wie we zijn. Het vraagt juist van ons dat we zijn wie we zijn.’

Brené Brown heeft wereldwijd het debat op gang gebracht over de ervaringen die ons leven betekenis geven: moed, kwetsbaarheid, liefde, erbij horen, schaamte en empathie. In Verlangen naar verbinding geeft Brown een nieuwe definitie van wat het betekent om er echt bij te horen in een tijd van toenemende polarisatie. Want er echt bij horen is niet iets waarover we onderhandelen of wat we samen met anderen bereiken: het is iets wat we dagelijks beoefenen en daar is integriteit en authenticiteit voor nodig. Het is een persoonlijk commitment dat we in ons hart dragen.

Met haar kenmerkende mix van onderzoek, verhalen en eerlijkheid duikt Brené in dit belangrijke onderwerp. Ze toont ons de helderheid en moed die we nodig hebben om de weg terug te vinden naar onszelf en naar elkaar. En die weg gaat dwars door de spreekwoordelijke wildernis.

‘De herkenbaarheid van de verhalen maakt het boek krachtig.’

In Verlangen naar verbinding duikt de auteur in de kwestie: wat betekent het om erbij te horen? Willen we er wel bij horen en wat hebben we nodig om erbij te kunnen horen? Ze vertelt wat het betekent om er werkelijk bij te horen in een tijd van toenemende polarisatie. Hoe we volledig in onszelf kunnen geloven maar ook de moed hebben om alleen te staan wanneer dat nodig is. De herkenbaarheid waarmee ze haar boeken schrijft is wat de boeken krachtig en aantrekkelijk maakt. Brené weet haar diepgaande onderzoeken met de perfecte dosis humor en herkenbaarheid te brengen zodat het onderwerp niet te zwaar wordt. Toch schemert er ook een serieuze kant door in Verlangen naar Verbinding. Wat mij betreft heeft ze de balans tussen ernst en humor perfect weten te behouden. Het boek krijgt van mij vier sterren!

Verlangen naar verbinding – Brené Brown
Uitgever: Lev.