Alles in de wind & Schuitje varen – M. J. Arlidge

In december kreeg ik een cadeautje van mijn internetprovider: ik mocht maarliefst drie e-books uitkiezen die ik gratis en voor niets kon downloaden. Ik koos uiteindelijk voor 3 top titels, waaronder Iene, miene, mutte van M.J. Arlidge. Dit boek is blijven liggen tot de laatste week van juni, toen las ik ‘m in één ruk uit. Geloof het of niet, maar ik had nog nooit een Thriller gelezen en nu was ik hooked. Direct daarna kocht ik de twee korte thrillers Alles in de wind en Schuitje varen op Bol.com. Vandaag mijn recensie!

Alles in de wind

De vijftienjarige Jodie arriveert bij haar derde weeshuis. Misschien is dit keer alles anders. Is ze veilig en wordt er goed voor haar gezorgd. Maar de waarheid is dat Jodie niemand meer heeft om haar te beschermen. Ze zal zichzelf moeten verdedigen. Ze zal moeten veranderen.

Zoals we gewend zijn uit deze serie van Arlidge heeft ook deze korte thriller een kinderrijmpje als titel. Het boek begint direct bij de aankomst van het weeshuis. In het begin kreeg ik nog een beetje een ‘Annie’ feeling (OMG, mijn favoriete film van vroeger!): ze moet rot klusjes doen en er is veel ruzie onderling. Al snel merk je dat er iets goed mis is daar.

Wat deze keer opviel is dat je al snel weet wie de dader is, iets wat bij Iene Miene Mutte tot het einde een raadsel bleef. Opzich niet erg, want het bleef een indrukwekkend kort verhaal. Kort was het zeker, met zo’n 50 pagina’s was ik er met een uurtje wel doorheen. Je komt eigenlijk maar achter een heel klein stukje uit de jeugd van Helen Grace. Vier sterren!

Schuitje varen

De achttienjarige Helen Grace, net nieuw bij de politie, arriveert als eerste op de plek waar een dodelijk ongeluk heeft plaatsgevonden. Haar collega’s zijn ervan overtuigd dat de dood van de jonge man een tragisch ongeluk was. Maar Helen is daar niet zo zeker van.

Deze keer schotelde mijn e-reader mij iets meer dan 100 pagina’s voor. Het dubbele van Alles in de wind, dus. In deze korte thriller ga je mee in het eerste onderzoek wat Helen zelf heeft opgezet, nadat ze de dood van een jonge man niet vertrouwd. Zelf zit ze op dat moment nog bij de verkeerspolitie maar al snel heeft Helen door dat rechercheur beter bij haar past.

Nu had Arlidge mij weer goed te pakken. Tot het einde bleef het voor mij een raadsel wie de dader was. Sterker nog, ik was flink verrast door de uitkomst. Het verhaal had niet heel veel diepgang. Maar hey, wat wil je met zo’n kort verhaal? Ook vier sterren.

Rating: ★★★★☆ | ★★★★☆

Alles in de wind | Schuitje varen – M. J. Arlidge
Uitgever: de Boekerij