nachtmerries

Een bijna definitieve lijst van nachtmerries – Krystel Sutherland

Toen Een bijna definitieve lijst van nachtmerries op mijn deurmat viel, was ik direct enthousiast. Een gevalletje ‘zwak voor mooie covers’ was hier op zijn plaats. Een cover met een kat doet het bij mij altijd goed, maar werd ik ook enthousiast van het verhaal? Je leest het vandaag op Lou Books!

Esther heeft een familie die lijdt aan vele angsten. Haar opa vertelde dat hij de Dood heeft ontmoet en dat de familie een vloek heeft, waardoor ze overlijden aan hun grootste angst. Angst voor het donker, de buitenwereld of het water, alle familieleden van Esther hebben wel een fobie. Esther wil niet het slachtoffer worden van de vloek, dus ze gaat al haar angsten uit de weg, zodat ze nooit een angst heeft die de grootste is. Ze heeft een hele lijst samengesteld met haar angsten, maar Jonah, een oude vriend van haar, heeft deze lijst gestolen. Jonah zorgt ervoor dat Esther wekelijks een van haar angsten onder ogen gaat, in de hoop al haar angsten te overwinnen, maar gaat dit wel lukken?

De flaptekst geeft al een goede samenvatting van dit boek weer: door het verhaal heen ga je mee met de reis van Esther en Jonah om de lijst van angsten onder ogen te komen. Ook zie je de broer van Esther worstelen met een depressie, kom je erachter dat Jonah zijn thuissituatie ook niet erg fijn is en overlijdt een dierbaar familielid van Esther.

Het verhaal begint in mijn ogen wat sprookjesachtig. Nu ben ik geen Fantasy lezer, dus voor mij is dit al snel het geval. De omschrijving van Esther haar personage en het huis waarin ze leeft is niet bepaald standaard te noemen. Het is zelfs wat overdreven omschreven in mijn ogen, waardoor ik het niet altijd even serieus kon nemen.

Ik had wel meer moeite met de overige personages en ik kan nou niet precies de vinger er op leggen waar dit aan ligt. De boodschap van dit boek is duidelijk: angsten en de dood. Voor mijn gevoel is dit niet goed uitgewerkt via deze personages. Het lag er soms té dik boven op, of het was soms zó overdreven omschreven dat je het bijna niet serieus kon nemen. En dat vind ik erg jammer bij zulke zware onderwerpen.

‘Niet wat ik er van verwacht had’

Ik was in eerste instantie blij dat dit Young Adult boek over angsten zou gaan. Er heerst nog steeds een taboe op angststoornissen en daarom ben ik blij dat het op ieder mogelijke manier aangekaart kan worden. Maar zoals ik de personages omschreef, bleef mijn gevoel gedurende het hele boek. Het is zo jammer dat er tegenwoordig al een vooroordeel bestaat tegenover angsten en dat die tijdens dit boek bijna bevestigd wordt ook. Alsof je een verhaal leest over vier gekken in één huis, waar een vloek op rust.

Wat ik wel goed vond aan het verhaal was dat er op het einde een psycholoog om de hoek kwam kijken en er een aantal theorieën voorbij kwamen met betrekking tot angsten en depressie. Uiteraard draaide het boek al om het aan gaan van angsten, iets wat wel positief kan werken voor jongeren die angsten ervaren.

Ik had grote moeite om het boek uit te lezen maar ik wilde het toch doen. Het einde werd wel een stuk interessanter maar het neemt niet mijn gevoel over dit verhaal weg. Jammer, maar misschien is het wel gewoon niet helemaal mijn ding. Misschien ben ik wel te nuchter voor verhalen over eventuele vloeken, verkleedpartijtjes en het jarenlang verstoppen in een kelder.

Een bijna definitieve lijst van nachtmerries – Krystal Sutherland
Uitgever: Young & Awesome