edele kunst not giving a fuck

Lou’s adventskalender: De edele kunst van not giving a f*ck – Mark Manson

Het leek me tijd voor een zelfhulpboek. Niet zomaar een zelfhulpboek maar meer een anti-zelfhulpboek. Ik heb het natuurlijk over De edele kunst van not giving a f*ck. De tegendraadse aanpak voor een goed leven. Ik mag dan veel zelfhulpboeken lezen, ik ben gewoon lekker nuchter. Dit boek leek me dus zeer geschikt voor mij. Vandaag lees je mijn recensie!

Van populair weblog naar New York Times-bestseller is dit hét boek voor zelfhulphaters! Stop met altijd maar positief zijn, en leer in plaats daarvan om te gaan met je tekortkomingen en de tegenslagen in het leven. Zodra je niet meer wegrent voor je angsten, fouten en onzekerheden maar de pijnlijke waarheid onder ogen durft te zien, vind je de moed en het zelfvertrouwen waar je in deze tijd zo’n behoefte aan hebt. Mark Manson geeft je de tools om te kiezen waar jij om geeft, en dus ook waar je niet om geeft. Dat idee omarmen werkt bevrijdend.

Mark Manson is de auteur van de New York Times bestseller: De edele kunst van not giving a fuck (The Subtle art of not giving a f*ck). Zijn populaire weblog MarkManson.net, waar hij schrijft over persoonlijke groei, werk, relaties en succes, trekt maandelijks meer dan 2 miljoen bezoekers.

‘Sarcasme voert in dit boek de boventoon, jammer!’

Het is natuurlijk een anti-zelfhulpboek. Dat is wat mij in eerste instantie ook zo aantrok. Want hoewel ik mezelf gekscherend de queen van de zelfhulpboeken noem, ben ik ook gewoon lekker nuchter. Ik kan het dus wel waarderen wanneer iemand met zo’n lekker eerlijk boek komt. Toch heeft de auteur het niet voor elkaar gekregen me helemaal te overtuigen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een groot voorstander van sarcasme. Ik kan er vaak goed om lachen. Maar een boek vol sarcasme gaat op een gegeven moment vervelen. Het stoorde mij zelfs zo erg dat ik met tegenzin het boek uitlas (want ja, ik wilde graag een recensie voor jullie schrijven). Mark Manson heeft zeker rake punten en kan met grappige voorbeelden een belangrijk onderwerp aankaarten. Toch waren het sarcasme en de zure ondertoon mij een beetje too much, het haalde wat mij betreft het boek naar beneden. De edele kunt van not giving a f*ck krijgt van mij daarom maar één ster.

Rating: ★☆☆☆☆

De edele kunst van not giving a f*ck – Mark Manson
Uitgever: Lev.