juliette of het geluk van boeken

Lou’s adventskalender: Juliette of het geluk van boeken – Christine Féret-Fleury

Een boek over boeken. Ik moet zeggen, dan ben ik al snel verkocht. Het is niet voor niks dat Echte liefde vind je in de boekhandel & Verdwaaltijd tot mijn favoriete boeken behoren! Je kunt je dus voorstellen dat ik dit boek direct meenam toen ik het zag. Vandaag mijn recensie van Juliette of het geluk van boeken.

Het leven van Juliette, een jonge en dromerige Parisienne, is saai en voorspelbaar. Haar uitlaatklep: boeken. Op weg naar haar werk gebruikt ze haar tijd in de metro om te lezen. Soms observeert ze de mensen om haar heen, die net als zij in verhalen zijn verdiept. Het oude vrouwtje dat langzaam bladert. De man met de insectenencyclopedie. Een vrouw die altijd precies op pagina 247 in huilen uitbarst. Het fascineert Juliette wat boeken met mensen doen.
In een opwelling besluit ze op een dag twee haltes eerder uit te stappen. Daar ontmoet ze Soliman, een vereenzaamde man die zich omringt met boeken. Hij is ervan overtuigd dat verhalen levens kunnen veranderen. Door hem wordt Juliette een professionele bookcrosser, die boeken brengt bij mensen die ze goed kunnen gebruiken.

‘Juliette liet me in de kou staan’

Ik zag het boek al verschillende keren voorbij komen op het internet en hoorde er goede verhalen over. Je kunt je dus voorstellen dat er nogal wat verwachtingen waren van mijn kant. Het was een leuk boek maar ik kan niet zeggen dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen. Het verhaal voelde voor mij als onsamenhangend. Juliette of het geluk van boeken had weinig diepgang en was wat mij betreft niet echt een chronologisch verhaal. Althans, zo voelde het voor mij. Het lukte me daarom ook niet om echt meegenomen te worden in het verhaal van Juliette. Desondanks was het leuk vermaak. Wat misschien denigrerend klinkt maar wat absoluut niet zo bedoeld is. Het is fijn vermaak zonder al te veel diepgang. Juliette of het geluk van boeken krijgt drie sterren!

Juliette of het geluk van boeken – Christine Féret-Fleury
Uitgever: HarperCollins