wat alice vergat

Wat Alice vergat – Liane Moriarty

Misschien heb je het al eens eerder voorbij zien komen, maar ik ben dol op de boeken van Liane Moriarty. En dat is een beetje gek. Want hoewel ik haar boeken vaak wel oké vind, moet ik toch elk boek van de auteur gelezen hebben. Ergens trekt de schrijfstijl van Liane me aan. Wat Alice vergat stond al een tijdje op mijn TBR-lijst. Toen mijn moeder jarig was, maakte ik hier handig gebruik van door haar het boek cadeau te geven. Zij kreeg fijn nieuw leesvoer en ik kon het boek mooi lenen. Win-win toch? Vandaag lees je mijn recensie.

Alice Love is 29, dol op haar man en zwanger van hun eerste kind. Dus… stel je Alice’ schok voor wanneer ze bijkomt op de vloer van haar sportschool, naar het ziekenhuis wordt gereden en daar ontdekt dat de bruidsweken al lang voorbij zijn. Ze ligt in een scheiding, heeft drie kinderen en ze is 39 jaar.

Alice moet de gebeurtenissen van het afgelopen decennium zien te reconstrueren, en tegelijkertijd proberen haar leven weer op de rit te krijgen. Ze probeert erachter te komen waarom haar zus haar niet meer wil spreken, en hoe het komt dat ze een van die superslanke moeders met veel te dure kleren is geworden. Uiteindelijk moet Alice vooral erachter komen of geheugenverlies een zegen is of een vloek, en of het mogelijk is om helemaal opnieuw te beginnen.

Liane Moriarty is copywriter en groeide op in Sydney als oudste van zes kinderen, onder wie jeugdboekenschrijfster Jaclyn. Ze schreef de succesvolle romans Drie wensen en Nog één keer feest. Haar boeken worden in acht landen uitgegeven.

‘Je denkt meteen: wat zou ik in zo’n situatie doen?’

Jongens wat een leuk boek is dit! De verhaallijn is zo ontzettend ongewoon en grappig dat het boek je aandacht wel móet trekken. Het eerste wat je denkt is: wat zou ik doen wanneer ik in deze situatie zou belanden. Je kunt het je gewoon niet voorstellen. De auteur weet humor perfect af te wisselen met ernst. Maar de humor van de hele situatie (voor jou als lezer) voert toch wel de boventoon en dat vind ik alleen maar heel erg fijn. Ik kan niet anders dan helemaal fan zijn van dit boek. Als ik één puntje van kritiek mag noemen dan is dat het volgende: het duurt allemaal nog al lang. Er hadden wat mij betreft best wat hoofdstukken geschrapt mogen worden. Ik had af en toe moeite mijn aandacht erbij te houden. Het boek krijgt van mij vier dik verdiende sterren!

Wat Alice vergat – Liane Moriarty
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers