Evelien de vlieger

Wish you were here – Evelien De Vlieger

Het was al even geleden maar het werd weer eens tijd voor een fijn Young Adult boek! En dan het liefst eentje over de liefde. Vandaag alles over tieners, kinderen en liefdesverdriet. Lees het in de recensie van het boek ‘Wish you were here’ van Evelien De Vlieger.

Stel: je bent achttien en je hart is gebroken. Wat doe je dan? Werken, vindt Hazels moeder. En zo belandt Hazel als au pair in een Engelse badstad. Maar kan ze wel voor een baby en een eigenwijs jongetje van acht zorgen? En waar is de moeder van de kinderen eigenlijk? Hazel heeft wel wat beters te doen dan een gezin redden. Treuren om haar Grote Liefde, vooral. Maar als de berichten op haar telefoon uitblijven en de kinderen hun moeder echt nodig blijken te hebben, gaat ze naar haar op zoek.

Evelien De Vlieger schrijft boeken voor kinderen en adolescenten. Ze schrijft graag over de absurditeit van de liefde.

De tekst op de achterflap sprak me vrijwel direct aan. Je bent jong en hebt een gebroken hart, wie heeft dat nou niet meegemaakt in zijn/haar tienerjaren? Wat dat betreft is dit een perfect Young Adult onderwerp, de liefde en hoe je daarmee om dient te gaan. De cover van het boek wekt bij mij enige verwarring op (wat waarschijnlijk precies de bedoeling is). Ik zie een gezicht met ogen die verdriet uitstralen. Op de linkerwang van de jonge vrouw zit een slak. Mijn eerste gedachte: wat doet die slak daar in vredesnaam?! Het maakte me wel meteen nieuwsgierig naar het verhaal achter de cover.

‘Verrassende wendingen’

Hoewel het verhaal gaat over verdriet en onmacht, voelde het absoluut niet zwaar aan. Op sommige momenten zelfs luchtig! Hazel treurt om haar grote liefde, al snel blijkt hier een verrassende wending in het verhaal te zitten (wat het alleen maar leuker maakt). De Vlieger heeft het verhaal wat dat betreft op een pakkende wijze beschreven. Met haar woorden leidt ze je naar bepaalde gedachten of ideeën om vervolgens het compleet tegenovergestelde te beschrijven. Het zorgde voor een aantal leuke maar vooral verrassende wendingen in het boek! Al met al een heerlijk YA-boek!

Wish you were here –Evelien De Vlieger
Uitgever: Querido Kinderboeken